Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Har gjort mitt första backpass:D
blev 8 uppför en ganska brant kort backe som tog typ 40 sek från backslutet innan jag tog slut:-)
undrar om det finns nåt särskilt sätt för att komma upp i så hög puls som möjligt, bortsett från att ta i till max förstås?

Att få upp pulsen är inte alla gånger så lätt. Det gäller att ligga på en intensitetsnivå så att hjärtat hänger med liksom - utan att det tar för lång tid i intervallen så att kroppen kropknar först. Men om du bara maxar på från start så kan det vara svår

Kristina, jag är ingen expert på backträning, men körde hyfsat mycket backträning (1 gång/vecka) hela sommaren. Jag provade lite olika backar tills jag kom på skillnaden mellan branta/korta och långa/lite flackare.

De branta kräver mycket benstyrka (och

Varför vill du komma upp i så hög puls som möjligt just i backpass?
Backträning anses effektivt utan att man tar ut sig till 100%, men viktigare att man springer med bra hållning och ett bra löpsteg uppför backen.

"Vilka är de vanligaste misstagen?
Forcera aldrig upp för en backe på en tävling. Det du tjänar på att springa om andra uppför förlorar du mångfalt vid backkrönet och senare i loppet. Konsten består i att behålla samma ansträngningsnivå och stegfrekvens u

Idag har jag provat en för mej ny form av backträning. Sakta å länge-varianten. Sprang 3x1 km med 5 graders lutning på löpbandet. Hastighet: 7 min/km, alltså väldigt lugnt tempo. Inga problem med flåset, men NU känner jag att jag nog kommer att få betala

Okej här kommer några förslag på mer variationer i backpass då (aka. Kamikaze-träning)

Styrka:

Hitta en fin slingrande lång backe, 1100-1200m. Backen ska vara omväxlande ganska brant men även ha ett par flacka parti.
Passet innehåller sedan:
10 jämfo

Du bör köra i en betydligt längre backe för att få upp pulsen riktigt högt.

Alternativt kan du börja springa på platten så att du når backen efter 3 minuter och avslutar i backen. Spring de första 3 minuterna något snabbare än din mjölksyratröskelfart o

Frida,
nu blir man ju riktigt sugen på backpass! Tack för bra tips! (t+)

Det där med så hög puls som möjligt är inget självändamål, trodde bara att man skulle kunna köra med lika hög puls som vid maxpulstest, när man är vid samma backe - antagit att pulsen ska vara jättehög under backträning - fel antagande?

Hittade ett försl

12