Quote from Guest on 5 August 2011, 09:19Hej!
Hur brukar ni variera träningen över året? Kör ni tex vo-max intervaller, eller tröskelpass någon viss period på året? Eller har ni samma upplägg året om?
Jag antar att det beror mycket på vad man har för mål med sin träning. Själv vill jag springa
Hej!
Hur brukar ni variera träningen över året? Kör ni tex vo-max intervaller, eller tröskelpass någon viss period på året? Eller har ni samma upplägg året om?
Jag antar att det beror mycket på vad man har för mål med sin träning. Själv vill jag springa
Quote from Funbeat user on 5 August 2011, 09:29Jag går oxå över till lågintensiv träning under vintern ala lydiard. Finns inslag av fartlek och två st subtröskelpass under en vecka. Kommer nog denna vinter att lägga mig på ca 10 timmar/vecka.
Jag går oxå över till lågintensiv träning under vintern ala lydiard. Finns inslag av fartlek och två st subtröskelpass under en vecka. Kommer nog denna vinter att lägga mig på ca 10 timmar/vecka.
Quote from Funbeat user on 5 August 2011, 09:53Under vintern har jag fokus på mängden och under tävlingssäsong är det mer fokus på att bibehålla någorlunda mängd samtidigt som passen ska göras mer intensiva. Tappar man mängden under sommaren så tappar man även formen tyvärr... Jag själv kör många inte
Under vintern har jag fokus på mängden och under tävlingssäsong är det mer fokus på att bibehålla någorlunda mängd samtidigt som passen ska göras mer intensiva. Tappar man mängden under sommaren så tappar man även formen tyvärr... Jag själv kör många inte
Quote from Funbeat user on 5 August 2011, 10:33Blir mycket intervaller under vintern dock kortare. Kör dem gemenssamt med en del på bordtennisen. Mängden löpning varierar väldigt mycket beroende på hur kallt det är ute. Brukar simma en del när det är som kyligast ute.
Blir mycket intervaller under vintern dock kortare. Kör dem gemenssamt med en del på bordtennisen. Mängden löpning varierar väldigt mycket beroende på hur kallt det är ute. Brukar simma en del när det är som kyligast ute.
Quote from Funbeat user on 5 August 2011, 18:24Hur ser ett subtröskelpass ut (jämfört med ett tröskelpass)? Och vad är syftet med den typen av pass?
Hur lång period kör ni lågintensiv / mängdträning?
Hur ser ett subtröskelpass ut (jämfört med ett tröskelpass)? Och vad är syftet med den typen av pass?
Hur lång period kör ni lågintensiv / mängdträning?
Quote from Funbeat user on 6 August 2011, 09:47Tröskelpass springer jag i intervallform tex 8*1 km upp till 3-5* 10 min eller i Snabbdistans 20 min i tröskelfart eller lite längre men då lite lägre fart. Subtröskel springer jag runt 50 - 60 min mellan halvmarafart-marafart.
Tröskelpass springer jag i intervallform tex 8*1 km upp till 3-5* 10 min eller i Snabbdistans 20 min i tröskelfart eller lite längre men då lite lägre fart. Subtröskel springer jag runt 50 - 60 min mellan halvmarafart-marafart.
Quote from Funbeat user on 6 August 2011, 10:00https://docs.google.com/document/d/1l9lNnnJ3Qu0VTmaOg_MH3TVGPhhXB63_fQFIHSKR0Qs/edit?hl=sv
Så här ser min säsongsplanering ut för resten av 2011 samt för 2012 vad gäller deltagande i lopp.
Ref träningen så blir det ju mera cykel under sommaren å snöpulsn
https://docs.google.com/document/d/1l9lNnnJ3Qu0VTmaOg_MH3TVGPhhXB63_fQFIHSKR0Qs/edit?hl=sv
Så här ser min säsongsplanering ut för resten av 2011 samt för 2012 vad gäller deltagande i lopp.
Ref träningen så blir det ju mera cykel under sommaren å snöpulsn
Quote from Funbeat user on 12 August 2011, 21:14Tack för svar!
Jag tänkte testa köra lågpuls oktober tom mars, men lägger också in subtröskelpass de sista sex veckorna. Sedan ett pass backe i veckan i sex veckor, följt av dito för vo-max intervaller april tom juni. Juli tom september kör jag sedan ett
Tack för svar!
Jag tänkte testa köra lågpuls oktober tom mars, men lägger också in subtröskelpass de sista sex veckorna. Sedan ett pass backe i veckan i sex veckor, följt av dito för vo-max intervaller april tom juni. Juli tom september kör jag sedan ett
Quote from Funbeat user on 12 August 2011, 22:50Du kan lägga in subtröskelpass redan under grundträningen och ev fartlek för att inte förtvina de snabba löparfibrerna. Glöm inte sedan att springa i tänkt tävlingsfart de sista veckorna inför ev lopp.
Du kan lägga in subtröskelpass redan under grundträningen och ev fartlek för att inte förtvina de snabba löparfibrerna. Glöm inte sedan att springa i tänkt tävlingsfart de sista veckorna inför ev lopp.
Quote from Funbeat user on 13 August 2011, 19:33Det låter som ett bra upplägg. Tänkte dock testa en ren lågpulsperiod denna vinter. Nästa vinter testar jag nog att köra även subtröskelpass och lite fartlek.
Träningspass i marafart har jag hört om ganska ofta. Är det också vanligt att köra träningspass
Det låter som ett bra upplägg. Tänkte dock testa en ren lågpulsperiod denna vinter. Nästa vinter testar jag nog att köra även subtröskelpass och lite fartlek.
Träningspass i marafart har jag hört om ganska ofta. Är det också vanligt att köra träningspass