Quote from Guest on 13 September 2010, 12:31Hej, jag är relativt ny på cykling eller egentligen träning ö.h.t. Jag kulle behöva hjälp med att reda ut vissa begrepp.
1. Vad är tröskelpass.
2. Vad är Vo2 max.
När jag fått svar på fråga 2 så kommer en fortsättningsfråga:
Jag har läst mig till att o
Hej, jag är relativt ny på cykling eller egentligen träning ö.h.t. Jag kulle behöva hjälp med att reda ut vissa begrepp.
1. Vad är tröskelpass.
2. Vad är Vo2 max.
När jag fått svar på fråga 2 så kommer en fortsättningsfråga:
Jag har läst mig till att o
Quote from Funbeat user on 13 September 2010, 12:41Ladda ner
Morbius Heart Rate Zone Calculator.xls
(gratis)Så får du svar på dina frågor och upplägg för dina träningspass.
(Tack Andreas B för tipset (t+) )/M
Ladda ner
Morbius Heart Rate Zone Calculator.xls
(gratis)
Så får du svar på dina frågor och upplägg för dina träningspass.
(Tack Andreas B för tipset (t+) )
/M
Quote from Funbeat user on 13 September 2010, 14:42Tröskelpass är träningspass där man ligger på så hög puls som möjligt en lite längre tid utan att dra på sig (mer) mjölksyra (än vad musklerna hinner transportera bort). Cykla t.ex. 20 minuter så hårt du kan och kolla pulsen, någonstans där är din tröskel
Tröskelpass är träningspass där man ligger på så hög puls som möjligt en lite längre tid utan att dra på sig (mer) mjölksyra (än vad musklerna hinner transportera bort). Cykla t.ex. 20 minuter så hårt du kan och kolla pulsen, någonstans där är din tröskel
Quote from Funbeat user on 13 September 2010, 22:34Tänk vad elegant det varit om du länkat till en fungerande Morbius Heart Rate Zone Calculator.xls
Tänk vad elegant det varit om du länkat till en fungerande Morbius Heart Rate Zone Calculator.xls
Quote from Funbeat user on 14 September 2010, 07:53Visst hade det varit det Stefan, då hade du sluppit välja någon av alla de alternativ som dyker upp om du söker på det i Google 😉
Jag kan inte ladda ner filer när jag är på jobb, därför ville jag inte länka till något som jag inte visste fungerade, elle
Visst hade det varit det Stefan, då hade du sluppit välja någon av alla de alternativ som dyker upp om du söker på det i Google 😉
Jag kan inte ladda ner filer när jag är på jobb, därför ville jag inte länka till något som jag inte visste fungerade, elle
Quote from Funbeat user on 14 September 2010, 15:33Lars, variera dina intervallpass och se till att vara ordentligt utvilad inför ett vo2max-pass.
Det finns många varianter på vo2max-intervaller. Själv kör jag mest 4x4 eller 5x(40/20).
I klarspråk innebär 4x4 att jag kör 4 minuter högintensivt i min öv
Lars, variera dina intervallpass och se till att vara ordentligt utvilad inför ett vo2max-pass.
Det finns många varianter på vo2max-intervaller. Själv kör jag mest 4x4 eller 5x(40/20).
I klarspråk innebär 4x4 att jag kör 4 minuter högintensivt i min öv
Quote from Funbeat user on 14 September 2010, 20:27Tack Johan. Nu förstår jag precis hur jag ska lägga upp det.
Tack Johan. Nu förstår jag precis hur jag ska lägga upp det.
Quote from Funbeat user on 16 September 2010, 19:54Lars! Nu återstår bar det roliga (och plågsamma), nämligen att genomföra dessa träningspass! Var beredd på att bita ordentligt. Lycka till! Återkom gärna med feedback när du kört några pass.
Lars! Nu återstår bar det roliga (och plågsamma), nämligen att genomföra dessa träningspass! Var beredd på att bita ordentligt. Lycka till! Återkom gärna med feedback när du kört några pass.
Quote from Funbeat user on 16 September 2010, 22:01@Johan: Vilar du helt (aktiv vila?) eller trampar du lite lätt mellan intervallerna?
@Johan: Vilar du helt (aktiv vila?) eller trampar du lite lätt mellan intervallerna?
Quote from Funbeat user on 16 September 2010, 22:22Jag trampar mellan intervallerna i distanstempo. Skulle rekommendera att man går ner mellan 70-80 % av maxpuls ungefär. För låg intensitet mellan intervallerna gör att man stelnar, och jag upplever att varje intervall känns tyngre om man går ner lågt i p
Jag trampar mellan intervallerna i distanstempo. Skulle rekommendera att man går ner mellan 70-80 % av maxpuls ungefär. För låg intensitet mellan intervallerna gör att man stelnar, och jag upplever att varje intervall känns tyngre om man går ner lågt i p