Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSaker jag inte förstår.
You need to log in to create posts and topics.

Lars: Det är ingen som vet vad den "bör" ligga på. Det är därför du ska göra ett test.

En fråga: maxpuls ... är det den pulsen man når _utan hälsorisker_? Dvs, en puls man kan nå utan att riskera haveri? Pulsen kan gå högre, men till ett högt pris?

Rådfråga läkare vid tvivel om hälsan medger en "maxkörning".
Vilken puls som är "säker" är individuellt och det förekommer
av och till elitidrottare som upptäcker hjärtfel "the hard way".

Har det väldigt stor betydelse träningsmässigt om jag nu skulle ha säg, 190 istället för 183? Om jag försöker ligga på 170 hamnar jag i spannet 90-95% oavsett. Är det bortkastad tid bara för att jag inte har testad utan bara beräknad maxpuls?

Det har avgörande betydelse för träningseffekt att du via test känner till dina pulszoner. När du kör tröskelpass vill du veta var din laktattröskel ligger. När du tränar VO2 max 4 min intervaller vill du veta din maxpuls. 1500- 1800 kr är väl investerade

Finns det ingen som vet vad maxpuls är för något? Jag menar inte "vad har du i maxpuls", men "vad är maxpuls".

Daniel; jag är inte säker på vad du är ute efter. Men mina 2 cents då... Maxpuls i det här sammanhanget är den puls man kan pressa sin (friska) kropp till genom fysisk aktivitet. Men hjärtat KAN ju slå fortare än så under vissa omständigheter (tänk sjukdo

Tack, Karin. Det var exakt det du skrev som jag ville veta.

Man kan, allstå, få en puls som är högre än maxpuls, men det mår man inte bra av.

Så allas råd att kolla upp det professionellt verkar vara ganska klokt.

Tack igen.

Jag kollar gärna upp... men var?

http://www.fysprofilen.se/
Det finns givetvis flera testställen.