Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSaker jag inte förstår.
You need to log in to create posts and topics.

Daniel, det finns inga hälsorisker att ta i med maxpuls. Jag förstår faktiskt inte vad du är ute efter, den enda maxpulsen som är intressant är ju den som du själv kan förmå dig att nå.

Om jag fattar det rätt påverkar vilopulsen mer ju lägre % av maxpulsen du ligger på. Ex. 183 maxpuls 60 vilopuls och 80% belastning ger 160 i arbetspuls. Om vilopulsen istället varit 55 hade det gett 157 i arbetspuls. Hade belastnigen istället varit 95%

Stefen ... jag är ut efter en klar definition av maxpuls. Så enkelt är det.

Vad jag förstår är maxpuls en teknisk term. Det betyder något. Det är genetiskt betingat.

Att du sedan når X-puls som din högsta i cykling betyder inte att det är din maxpuls. D

Jag tyckte att dessa anteckningar om pulsträning hjälpte lite ...

http://bimbobikers.juretic.nu/jag_min_kropp/workshop_pulstraning.html

Daniel,

Eftersom alla tester du gör på något sätt är grenspecifika kommer du inte att kunna testa någon annan maxpuls än en grenspecifik sådan.

Det är möjligt att en läkare kan simulera fram din absoluta maxpuls i ett lab på något sätt, men jag vet int

Och det där med att spy är nog väldigt subjektivt. De gånger jag kört så hårt att kräkreflexerna satt igång har jag inte nått högre puls än vad jag gjort under andra omständigheter när jag kört hårt, men utan att vilja spy... Det senare har snarare hänt n

Hej Johan,

Nu förstår jag att folk blandar upp begreppen här. Maxpuls i de flesta träningsammanhang är just maxpuls. Den är genetiskt betingad. Du kan inte påverka det med mindre att du blir äldre och den därmed faller med ca ett slag per år.

Högsta pul

Hej Daniel,
Jag tror att jag förstår vad du är ute efter. Men, jag förstår ändå inte riktigt varför du vill veta hur många % av din teoretiska, genetiskt betingade, maxpuls som du tränar i? Dina pulszoner, och den pulsnivå du bör ligga på, är trots allt g

Tack Johan, mycket hjälpsamt.

Jag förstår vad du menar, men jag har lite problem med ordet "maxpulsen" och skulle helst vilja slippa det.

---
Däremot: själva träningen på cykel bör du ändå lägga upp efter den grenspecifika maxpulsen.
---

Vad är den gre

Ja så hvet du det Daniel.
Så er det neste store frågan : hvordan finner du Laktatsonen din uten å ta en blodprøve .Eller knekkpunktet på kurven over surstoffoptaket hvor du danner melkesyre, eller blodet kommer i underskudd på surstoff. Tror det heter Trø