Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSaker jag inte förstår.
You need to log in to create posts and topics.

N.P.N.G: ... lite "off topic" ...

Jag cyklade upp till Oslo igen (ska cykla hemåt igen vid lunchtiden). På vægen upp (opps) stannade jag på Fredriksten Kaserna. Det ær ett vandrarhem nu. Tænkte på dig. Det kostade mer än (där hittade jag det) dubbellt så

Jeg er veldig takknemmlig, Daniel. Jeg skal legge det i minnet.

@Johan: Om jag förstått det rätt är 4 mmol regeln för tröskeln utdaterad. Jag fick lära mig alldeles nyligen att det finns stor varians bland människor för var deras "steady state" för mjölksyra är. En kommer upp i högre mmol innan de är i jämvikt.

Men

Sammanfattning: det ska göra ont. Gör det ont, är man på rätt väg, eller?

Mats,
Du har rätt i det du skriver. 4 mmol är ett schablonvärde som använts, och det kan variera från olika personer.

Ett problem är att mjölksyran produceras i musklerna men mäts i blodet. Det är s.a.s. inte direkt i musklerna som mätningen görs vilket

Jag har svårt att se hur man kan rekommendera ett träningspass baserat på pulsnivåer. Även om man känner sin maxpuls så är det väldigt individuelt hur många % man klarar av att ligga på för en viss tidsperiod. Generellt sätt så klarar mer tränade personer

Jocke,
Wattmätare är det bästa, men i brist på det så tror jag iaf att man med hjälp av puls och Borg-skala kan komma hyfsat långt. Framförallt när du korrelerar puls till laktatnivå; då får du ett tämligen bra instrument att utgå från,.

Därutöver måste

Mitt råd blir därför: skit i pulsen och lär dig i stället att känna vilken ansträngning/smärt-nivå du kan ligga på för att orka köra ett visst pass.

Ja, det er sikkert mere presist en pulsnivå.........

Ops, Johan kom først

Får fixa en wattmätare till cykeln också så får vi watta ikapp på träningarna i vår! 🙂

Svar Johan:
"Inte heller watt löser väl allting? är det inte så att du har din funktionella tröskel vid olika watt beroende på hur sliten din kropp är?"

Förvånansvärt lite faktiskt. Sen jag skaffade Wattmätare insåg jag hur lite "dagsformen" varierar. I