Quote from Funbeat user on 6 October 2010, 08:45Joakim, men är det inte samma med puls? Vissa dagar känner man sig sliten och har svårt att komma upp i puls, men plågar man sig tillräckligt så...
Joakim, men är det inte samma med puls? Vissa dagar känner man sig sliten och har svårt att komma upp i puls, men plågar man sig tillräckligt så...
Quote from Funbeat user on 6 October 2010, 15:35Jag har upplever sällan att jag har "svårt att nå upp i puls" eftersom jag inte strävar efter att ligga på en viss puls. Pulsen blir var den blir.
Men om jag skulle göra det så är det under en "lågpulsdag" jobbigare att ligga på en given pulsnivå än unde
Jag har upplever sällan att jag har "svårt att nå upp i puls" eftersom jag inte strävar efter att ligga på en viss puls. Pulsen blir var den blir.
Men om jag skulle göra det så är det under en "lågpulsdag" jobbigare att ligga på en given pulsnivå än unde
Quote from Funbeat user on 6 October 2010, 16:25"""Mitt råd blir därför: skit i pulsen och lär dig i stället att känna vilken ansträngning/smärt-nivå du kan ligga på för att orka köra ett visst pass."""
Det er sikkert den anbefalingen verdens beste ski åkere fra Sverige -Finland-Norge har fått siden i
"""Mitt råd blir därför: skit i pulsen och lär dig i stället att känna vilken ansträngning/smärt-nivå du kan ligga på för att orka köra ett visst pass."""
Det er sikkert den anbefalingen verdens beste ski åkere fra Sverige -Finland-Norge har fått siden i
Quote from Funbeat user on 6 October 2010, 19:29Jag cyklar själv med pulsklocka, och tycker att den ger en viss information och hjälp. Men det skulle inte fungera för mig i alla fall att använda pulsen för att hitta rätt nivå på ett träningspass eftersom den varierar så mycket från dag till dag. Om ja
Jag cyklar själv med pulsklocka, och tycker att den ger en viss information och hjälp. Men det skulle inte fungera för mig i alla fall att använda pulsen för att hitta rätt nivå på ett träningspass eftersom den varierar så mycket från dag till dag. Om ja
Quote from Funbeat user on 6 October 2010, 20:59Förresten N.P.N.G.
Du vet ATT skidlandslaget tränar pulsbaserat.
Men vet du HUR de använder pulsen i sin träning?Är du säker på att de verkligen pulszonerna för att lägga sig på rätt nivå på sina träningspass?
Förresten N.P.N.G.
Du vet ATT skidlandslaget tränar pulsbaserat.
Men vet du HUR de använder pulsen i sin träning?
Är du säker på att de verkligen pulszonerna för att lägga sig på rätt nivå på sina träningspass?
Quote from Funbeat user on 6 October 2010, 21:03Svårt att mäta effekt på en skidåkare.
Svårt att mäta effekt på en skidåkare.
Quote from Funbeat user on 6 October 2010, 22:15Men jag tror dom kan känna trötthet.
Men jag tror dom kan känna trötthet.
Quote from Funbeat user on 7 October 2010, 08:29Jag anser ändå att pulsen är ett bra instrument men att den - liksom alla andra parametrar - måste sättas i sitt sammanhang. Den skiljer mycket beroende på temperatur, dagsform etc. Men desto bättre man känner sin kropp, desto mer kommer även pulsen att g
Jag anser ändå att pulsen är ett bra instrument men att den - liksom alla andra parametrar - måste sättas i sitt sammanhang. Den skiljer mycket beroende på temperatur, dagsform etc. Men desto bättre man känner sin kropp, desto mer kommer även pulsen att g
Quote from Funbeat user on 7 October 2010, 11:03Kopplingen puls - form kanske finns där, men jag har svårt att hitta den.
Kopplingen puls - form kanske finns där, men jag har svårt att hitta den.
Quote from Funbeat user on 7 October 2010, 11:05Jag har även försökt hitta andra samband som skulle kunna förklara olika pulsnivåer olika dagar. Matintag, tid på dygnet, värme, mängden träning senaste dagarna etc. Men hittills har det för mig bara tett sig slumpmässigt.
Jag har även försökt hitta andra samband som skulle kunna förklara olika pulsnivåer olika dagar. Matintag, tid på dygnet, värme, mängden träning senaste dagarna etc. Men hittills har det för mig bara tett sig slumpmässigt.