Quote from Guest on 6 March 2013, 07:46Har Shimano 105 växlar fram och bak och tycker inte att växlingen bak är så bra som jag förväntat mig när jag uppgraderade från min gamla hoj. Kassetten bak är en tiagra CS-4600 och kedjan är en tiagra CN-4601. Kan den billigare kassetten och kedjan påver
Har Shimano 105 växlar fram och bak och tycker inte att växlingen bak är så bra som jag förväntat mig när jag uppgraderade från min gamla hoj. Kassetten bak är en tiagra CS-4600 och kedjan är en tiagra CN-4601. Kan den billigare kassetten och kedjan påver
Quote from Mattias Johansson on 6 March 2013, 07:56Uppgraderat? Bytt vajrar etc?...
Kolla i så fall att du inte har satt för kort vajerhölje mellan bakväxeln och ramen (den som bildar en ögla mellan växel och ram).
För kort blir den som en fjäder som fjädrar ut växeln så trissan kommer för långt från kas
Uppgraderat? Bytt vajrar etc?...
Kolla i så fall att du inte har satt för kort vajerhölje mellan bakväxeln och ramen (den som bildar en ögla mellan växel och ram).
För kort blir den som en fjäder som fjädrar ut växeln så trissan kommer för långt från kas
Quote from Funbeat user on 6 March 2013, 10:54Håller med föregående inlägg om att du i första hand bör söka svaret i dåliga/kärvande vajrar/höljen. En första sak du kan göra är att olja vajern vid ingången till alla vajerhöljen och växla upp och ner när du gör detta. Det kan ge direkt förbättrad växe
Håller med föregående inlägg om att du i första hand bör söka svaret i dåliga/kärvande vajrar/höljen. En första sak du kan göra är att olja vajern vid ingången till alla vajerhöljen och växla upp och ner när du gör detta. Det kan ge direkt förbättrad växe
Quote from Funbeat user on 6 March 2013, 11:55Inga vajrar eller höljen är bytta sen inköp, men jag ska kolla på det här och testa smörja. Får hoppas det är nåt enkelt fel som smörjningen för de växlar inte alls lika exakt som polarens hoj med i det närmaste identiska komponenter.
Inga vajrar eller höljen är bytta sen inköp, men jag ska kolla på det här och testa smörja. Får hoppas det är nåt enkelt fel som smörjningen för de växlar inte alls lika exakt som polarens hoj med i det närmaste identiska komponenter.
Quote from Mattias Johansson on 6 March 2013, 12:28Jag utgår från att växelinställningarna är rätt.
Andra felorsaker kan även vara B-skruven. Om den är för mycket inskruvad så blir det samma fenomen som jag skrev om för lång växelvajerhölje.
Växelörat kan även vara en felkälla och behöva riktas.
Att ked
Jag utgår från att växelinställningarna är rätt.
Andra felorsaker kan även vara B-skruven. Om den är för mycket inskruvad så blir det samma fenomen som jag skrev om för lång växelvajerhölje.
Växelörat kan även vara en felkälla och behöva riktas.
Att ked
Quote from Funbeat user on 6 March 2013, 13:59Skit kommer det in med eller utan olja särskilt så här års, anledningen att man bör olja är att vajern med tiden får en rå oxiderad yta som teflonet inte hjälper mot. En tunn olja är mycket bra att ha då (där man givetvis torkar av kladdet som när man smo
Skit kommer det in med eller utan olja särskilt så här års, anledningen att man bör olja är att vajern med tiden får en rå oxiderad yta som teflonet inte hjälper mot. En tunn olja är mycket bra att ha då (där man givetvis torkar av kladdet som när man smo
Quote from Mattias Johansson on 6 March 2013, 15:03Cyklar oxå vintern.
På vinter/pendelcykeln brukar vajrarna hålla 2-3 säsonger utan smörjning. Sedan är det dax att byta. Problemet uppkommer då att det fryser.Racern - Vet inte hur ofta. Där brukar det främst vara någon mekanisk skada eller någon uppgra
Cyklar oxå vintern.
På vinter/pendelcykeln brukar vajrarna hålla 2-3 säsonger utan smörjning. Sedan är det dax att byta. Problemet uppkommer då att det fryser.
Racern - Vet inte hur ofta. Där brukar det främst vara någon mekanisk skada eller någon uppgra
Quote from Funbeat user on 6 March 2013, 18:30"2-3 säsonger utan smörjning", Grattis! Det skulle inte funka många mil på de saltiga/grusiga väg/cykelbanor där jag bor...
"2-3 säsonger utan smörjning", Grattis! Det skulle inte funka många mil på de saltiga/grusiga väg/cykelbanor där jag bor...
Quote from Mattias Johansson on 6 March 2013, 18:37Är du säker? Har du testat utan att smörja? Och naturligtvis inte billiga biltema grejor utan riktiga kvalitets grejor.
Är du säker? Har du testat utan att smörja? Och naturligtvis inte billiga biltema grejor utan riktiga kvalitets grejor.
Quote from Funbeat user on 6 March 2013, 18:57Ja jag är säker, har tidigare år struntat i att smörja då sagda teflon skulle vara så bra, med sakta gradvis sämre växelfunktion och hållbarhet som resultat. Har genom åren kunnat blåsa liv i vänners cyklar där indexeringen nästan slutat fungera med några
Ja jag är säker, har tidigare år struntat i att smörja då sagda teflon skulle vara så bra, med sakta gradvis sämre växelfunktion och hållbarhet som resultat. Har genom åren kunnat blåsa liv i vänners cyklar där indexeringen nästan slutat fungera med några