Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelShimano 105 växlar inte perfekt
You need to log in to create posts and topics.

Det är lugnt Michael, jag är inget "fan" av Shimano men det du beskrev låter som ett orimligt problem. För mig verkar det som att de som mekat med cykeln inte har gjort ett bra jobb helt enkelt och ska man reklamera är det dem i första hand som man ska vä

Kan ju vara växelörat som behöver riktas, men det borde en seriös cykelmek ha fixat.

Är grundförutsättningarna uppfyllda kommer skiten att fungera lika bra som vilken annan grupp... Och får man strul så får man kontrollera att grunderna är rätt igen innan man justerar. Och marginalerna är väldigt små när grejerna skall fungera.
Hantagen

Kolla att du har, framvxl, bakväxel och handtag samt kassett av samma sort, vet en 105 som växlade lite konstigt, visade sig att de satt 9 delat bak, och 2 klingor fram, men handtagen är för 10 delat och tredelat fram.

Vi har tre cyklar med 105 varav en mer eller mindre vinterkörd CX. Inga problem som jag inte har haft med någon annan grupp hittills. Har det strulat har det varit fel som sliten vajer. Alla andra grupper jag har haft har varit "bättre".

Jag har en cykel med 105 växlar och en med Dura Ace. Inget snack om att Dura Ace är "goare" att växla med men rätt justerade grejor så växlar 105 i princip lika rent som sin storebror.

Samtliga systemen har jag genom tiderna råkat ut för växelproblem.

Kedjan, 4601, måste löpa åt rätt håll. Med tidigare versioner, kunde man sätta på kedjan åt vilket håll som helst. De nyare är "enkelriktade".

Men andra har redan nämnt det viktigaste: vajren. Den fransar sig gärna i handtaget och man märker det när det

Att byta vajer varje vår innan man gör premiärturen fungerar bra. En vajer kostar inte mycket.

+1

samtidigt bör man byta till ny styrlinda.

Krispa växlingar och en fräsch styrlinda gör att det (nästan) känns som en ny cykel.