Quote from Funbeat user on 3 August 2014, 10:38Det är lugnt Michael, jag är inget "fan" av Shimano men det du beskrev låter som ett orimligt problem. För mig verkar det som att de som mekat med cykeln inte har gjort ett bra jobb helt enkelt och ska man reklamera är det dem i första hand som man ska vä
Det är lugnt Michael, jag är inget "fan" av Shimano men det du beskrev låter som ett orimligt problem. För mig verkar det som att de som mekat med cykeln inte har gjort ett bra jobb helt enkelt och ska man reklamera är det dem i första hand som man ska vä
Quote from Funbeat user on 3 August 2014, 10:57Kan ju vara växelörat som behöver riktas, men det borde en seriös cykelmek ha fixat.
Kan ju vara växelörat som behöver riktas, men det borde en seriös cykelmek ha fixat.
Quote from Funbeat user on 3 August 2014, 11:07Är grundförutsättningarna uppfyllda kommer skiten att fungera lika bra som vilken annan grupp... Och får man strul så får man kontrollera att grunderna är rätt igen innan man justerar. Och marginalerna är väldigt små när grejerna skall fungera.
Hantagen
Är grundförutsättningarna uppfyllda kommer skiten att fungera lika bra som vilken annan grupp... Och får man strul så får man kontrollera att grunderna är rätt igen innan man justerar. Och marginalerna är väldigt små när grejerna skall fungera.
Hantagen
Quote from Funbeat user on 7 August 2014, 20:52Kolla att du har, framvxl, bakväxel och handtag samt kassett av samma sort, vet en 105 som växlade lite konstigt, visade sig att de satt 9 delat bak, och 2 klingor fram, men handtagen är för 10 delat och tredelat fram.
Kolla att du har, framvxl, bakväxel och handtag samt kassett av samma sort, vet en 105 som växlade lite konstigt, visade sig att de satt 9 delat bak, och 2 klingor fram, men handtagen är för 10 delat och tredelat fram.
Quote from Funbeat user on 12 August 2014, 20:17Vi har tre cyklar med 105 varav en mer eller mindre vinterkörd CX. Inga problem som jag inte har haft med någon annan grupp hittills. Har det strulat har det varit fel som sliten vajer. Alla andra grupper jag har haft har varit "bättre".
Vi har tre cyklar med 105 varav en mer eller mindre vinterkörd CX. Inga problem som jag inte har haft med någon annan grupp hittills. Har det strulat har det varit fel som sliten vajer. Alla andra grupper jag har haft har varit "bättre".
Quote from Mattias Johansson on 13 August 2014, 00:49Jag har en cykel med 105 växlar och en med Dura Ace. Inget snack om att Dura Ace är "goare" att växla med men rätt justerade grejor så växlar 105 i princip lika rent som sin storebror.
Samtliga systemen har jag genom tiderna råkat ut för växelproblem.
Jag har en cykel med 105 växlar och en med Dura Ace. Inget snack om att Dura Ace är "goare" att växla med men rätt justerade grejor så växlar 105 i princip lika rent som sin storebror.
Samtliga systemen har jag genom tiderna råkat ut för växelproblem.
Quote from Funbeat user on 14 August 2014, 18:00Kedjan, 4601, måste löpa åt rätt håll. Med tidigare versioner, kunde man sätta på kedjan åt vilket håll som helst. De nyare är "enkelriktade".
Men andra har redan nämnt det viktigaste: vajren. Den fransar sig gärna i handtaget och man märker det när det
Kedjan, 4601, måste löpa åt rätt håll. Med tidigare versioner, kunde man sätta på kedjan åt vilket håll som helst. De nyare är "enkelriktade".
Men andra har redan nämnt det viktigaste: vajren. Den fransar sig gärna i handtaget och man märker det när det
Quote from Funbeat user on 15 August 2014, 14:19Att byta vajer varje vår innan man gör premiärturen fungerar bra. En vajer kostar inte mycket.
Att byta vajer varje vår innan man gör premiärturen fungerar bra. En vajer kostar inte mycket.
Quote from Berit Bengtson on 15 August 2014, 21:17+1
samtidigt bör man byta till ny styrlinda.
Krispa växlingar och en fräsch styrlinda gör att det (nästan) känns som en ny cykel.
+1
samtidigt bör man byta till ny styrlinda.
Krispa växlingar och en fräsch styrlinda gör att det (nästan) känns som en ny cykel.