Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

I den stora Lidingöloppstråden blev det en liten diskussion om silvermedaljtiderna, hur de är satta och hur rättvisa de är mellan kvinnor och män, mellan juniorer, seniorer och veteraner. Jag tittade därför över hur fördelningen såg ut år 2010 (jag hittad

Att Lidingöloppet är snälla, för snälla, mot oss veteranrr. Och att tiderna är tuffare för män än för kvinnor?

Bra summering! (t+)

Att 80-åriga män ska springa snabbare per kilometer är 50-åriga kvinnor, även om de gamla männen får springa litet kortare...

Men varför är medaljtiderna i F 17-F 19 och P 17-P 19 exakt samma. Borde inte nittonåringarna springa något snabbare än sjuttonå

Det kanske är för att det skulle kännas frustrerande för de som precis missar medaljen som 17-åringar ifall medaljkraven hade skärpts när de kommer tillbaka som 19-åringar?

6:30-tempo på milen i K50 är ju ett skämt. Då fyller silvermedaljen ingen funktio

Nej, snarare av smidighetsskäl tror jag. Dock inte heller så bra förklaring. Att gå de som precis missar en uppsatt gräns till mötes genom att sänka gränsen kan aldrig vara rätt väg. Då kan man ju fortsätta sänka och sänka till alla klarar gränsen och den

I M30, K30 och Tjejloppet deltar alla olika åldrar med samma medaljtid så det blir lite missvisande andel som klarar den där. Att medaljtiden i K22 är hårdare än i Tjejloppet när sträckan och banan är densamma känns lite konstigt, men tiden har väl slappa

Men är inte Tjejloppet den officiella damklassen? Vore konstigt att det skulle vara så "slappt" då? Men, egentligen lämnar jag detta med varm hand till damerna att bestämma. 😉

K30 är väl lika officiellt för damerna eller?

Nej det är det inte, det kanske blir K30 är "damerna får springa", men det är LTL 10 km som är en "riktig damklass" enligt ngn sorts förvirrad logik. Jag vet inte om det måste vara ett rent tjejlopp för det eller hur det fungerar. Det är samma sak med Vas