Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonSimning i öppet vatten
You need to log in to create posts and topics.

Tänkte komma över min skräck för mörka djupa vatten, genom att eventuellt köra Luleå midnight swim i sommar. Klarar jag det klarar jag nog allt. Skämt åsido, till frågan: Simglasögon och badmössa, är det någon man bör ha? I så fall, ska man ha dem av någo

Jag skulle rekommendera både och. Men välj ett par simglasögon som inte är tonade om du skall simma nattetid 🙂

Simmössan är bra för den samlar ihop håret och sätts på efter glasögonen för då hålls dom på plats lite extra.

Mössan minskar också avkylningen.

Öronproppar från Apoteket kan också vara en bra ide. Minskar obehaget av att ligga och "rulla" med huvudet från sida till sida vid andningen i crawl.

En annan fördel är (vid triathlon) att man slipper den yrsel som ibland kan uppkomma när man rusar ur va

Ska man ha en vanlig badmössa eller en sån här: http://www.orca.com/product/swim-neoprene-cap

Ska man ha vanliga simglasögon eller ska man ha sådana där i compositmaterial?

Luleå midnight swim är mitt i natten, mitt i sommaren i Luleå! Då är solen uppe

Neoprenmössa eller inte beror på hur kallt det är i vattnet/hur frusen du är om huvudet. Dubbla badmössor är en annan lösning.

Precis som många andra så tycker jag Malmstens monterbara simglasögon är kanon. Dessutom kostar de bara 50 spänn så om du inte

Jag vill (som alltid) gärna rekommendera det här öronbandet i neopren: http://swimshop.se/aspx/prdinfo.aspx?plid=41330
Det blir lite lättare på huvudet utan en hel neoprenmössa men är väldigt skönt att slippa frysa om öronen. Jag brukar använda en vanlig

Kallt vatten i innerörat?

Va bra Johanna! Det där ska jag nog ta och inhandla. Tack för tipset!

Jag tycker nog inte Malmstens är en bra ide om man ska simma med andra, typ vattenbrottning, som ofta uppstår då man är många som simmar mot samma mål (Triathlon, Vansbro mm). En spark på ett Malmstens-öga är VÄLDIGT smärtsamt. Bättre då med någon modell