Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonSimning i sommar
You need to log in to create posts and topics.

Är nybörjare på triathlon och fr a på simning. Började simma ungefär vid årsskiftet. Jag gjorde i helgen mitt första triathlon med 32 min på simningen (1500 m), vilket är en betydligt sämre tid än de övriga två delarna. I sommar planerar jag för 2 HIM så

Teknik i simhall ( om du inte har satt den dvs :-))

Henrik jag ser att du tävlade i Växjö. Bor du i närheten?

Som Coach till mina simmare vill jag att de simma ute med våtdräkt så mycket det gå. Känner att man behöver jobba med teknik kanske ett pass i bassängen/vecka.

Man simma annorlunde med en dräkt,

Mina första tävlingar gick jag ut lugnt och fint, simmade lite utanför den trängseln och fokuserade mer på min egen rytm.

Ute, alla dagar i veckan om det skulle gå!

Det tar nog oftast ett par veckor att vänja sig vid att simma i dräkt. Sen är det ju navigation och vågor ... varför kan man inte köra teknikpassen i öppet vatten?

om man känner sig bekvämt i sin våtdräkt kan man träna som man vill ute.

igår körde jag och en till drafting. det kommer naturlig till mig men han måste jobba på att ligger när till mina föterna eller höften. sen när vattnet bli 18-20 kan jag loka fler

Du skrev att du upplevde att du tappade mkt tid på zick-zackande i simmomentet. Då skulle jag vika ett par pass i sjön åt att träna simnavigering. Lära sig ta ut visuella landmärken att orientera mot/med, nöta hur man höjer huvudet precis exakt så man kan

Ryan: Jag bor i Växjö

Alla: Gott - då är det ute som gäller. Betydligt behagligare att köra ute. Ang. teknik så var jag mest rädd att våtdräkten gör att man inte märker teknikmisstag eftersom den korrigerar så bra.

Lyx att bo nära både sjö och simhall.