Quote from Guest on 13 May 2009, 00:09Jag crawltränar i en grupp på Fyrishov (Kroons Simcenter) som tränar inför Vansbrosimmet.
Jag har en polare som säger att det är en klar fördel att vara lång som simmare och att jag som är en kort person på en och sextio aldrig kan bli lika snabb som de s
Jag crawltränar i en grupp på Fyrishov (Kroons Simcenter) som tränar inför Vansbrosimmet.
Jag har en polare som säger att det är en klar fördel att vara lång som simmare och att jag som är en kort person på en och sextio aldrig kan bli lika snabb som de s
Quote from Håkan Öhling on 13 May 2009, 00:19Längden spelar störrre roll när man simmar i bassäng eftersom den som är betydligt längre tjänar in detta på varje längd. I Vansbro spelar det mindre roll. Det finns många exempel på långdistansare som kompenserar långa armtag med högre frekvens.
Längden spelar störrre roll när man simmar i bassäng eftersom den som är betydligt längre tjänar in detta på varje längd. I Vansbro spelar det mindre roll. Det finns många exempel på långdistansare som kompenserar långa armtag med högre frekvens.
Quote from Funbeat user on 13 May 2009, 11:32Tycker spontant att benlängden borde vara ointressant, det är väl räckvidden mellan armarna som är viktigare?
Nu brukar väl den som har långa ben ofta ha långa armar också men Phelps t.ex ser ju egentligen rätt opropertionell ut 🙂
Tycker spontant att benlängden borde vara ointressant, det är väl räckvidden mellan armarna som är viktigare?
Nu brukar väl den som har långa ben ofta ha långa armar också men Phelps t.ex ser ju egentligen rätt opropertionell ut 🙂
Quote from Funbeat user on 13 May 2009, 15:22Tack för synpunkter. Jag ska definitivt satsa på Vansbro.
Man skulle nog kunna säga att jag har en ganska gymnastisk kropp, är en och sextio, fyrtioåtta kg.
I bassäng spelar alltså längden roll. Men kan jag kompensera det genom att t ex öka frekvensen på
Tack för synpunkter. Jag ska definitivt satsa på Vansbro.
Man skulle nog kunna säga att jag har en ganska gymnastisk kropp, är en och sextio, fyrtioåtta kg.
I bassäng spelar alltså längden roll. Men kan jag kompensera det genom att t ex öka frekvensen på
Quote from Håkan Öhling on 13 May 2009, 19:0810-åringarna vinner bara på teknik... Med samma teknik och proportionell styrka vinner alltid den som är större.
Men en kropp som är för tjock vinner inte! Så där har allt en chans. Någonstans ska du ju få din kropp att flyga fram och då är en "gymnastis
10-åringarna vinner bara på teknik... Med samma teknik och proportionell styrka vinner alltid den som är större.
Men en kropp som är för tjock vinner inte! Så där har allt en chans. Någonstans ska du ju få din kropp att flyga fram och då är en "gymnastis
Quote from Funbeat user on 13 May 2009, 19:55Rent hydromekaniskt är en längre kropp bättre, all other things being equal (vilket de aldrig är).
Simning BORDE också vara en sport där långa människor har en fördel, då de slipper bära sin vikt på samma sätt som på land (vikten på människor ökar med ku
Rent hydromekaniskt är en längre kropp bättre, all other things being equal (vilket de aldrig är).
Simning BORDE också vara en sport där långa människor har en fördel, då de slipper bära sin vikt på samma sätt som på land (vikten på människor ökar med ku
Quote from Funbeat user on 13 May 2009, 20:47Kommentar till Torbjörn:
Ja, det du skriver bekräftar de tankegångar jag själv går omkring med men inte har diskuterat med nån. Jag tänker att man får göra det bästa av sin medfödda fysik och sina förutsättningar; påverka det som går att påverka och accep
Kommentar till Torbjörn:
Ja, det du skriver bekräftar de tankegångar jag själv går omkring med men inte har diskuterat med nån. Jag tänker att man får göra det bästa av sin medfödda fysik och sina förutsättningar; påverka det som går att påverka och accep
Quote from Funbeat user on 13 May 2009, 21:05Kommentar till Erik:
Tur att det inte är OS som är aktuellt för mig, utan Vansbrosimningen.
Jag tror jag förstår resonemanget.Jag har alltså inget att vinna på prestationsmässigt genom en viktnedgång.
Min tanke att det blir mindre kroppsmassa att press
Kommentar till Erik:
Tur att det inte är OS som är aktuellt för mig, utan Vansbrosimningen.
Jag tror jag förstår resonemanget.
Jag har alltså inget att vinna på prestationsmässigt genom en viktnedgång.
Min tanke att det blir mindre kroppsmassa att press
Quote from Funbeat user on 13 May 2009, 21:17Det du behöver "pressa" fram i vattnet är ditt tvärsnitt, och det är sannolikt inte mkt du kan göra åt (viktmässigt) om du redan ligger på 48kg/160cm. Accelerera din vikt behöver du bara göra om du hela tiden stannar upp i din simning, men det ska du åtgä
Det du behöver "pressa" fram i vattnet är ditt tvärsnitt, och det är sannolikt inte mkt du kan göra åt (viktmässigt) om du redan ligger på 48kg/160cm. Accelerera din vikt behöver du bara göra om du hela tiden stannar upp i din simning, men det ska du åtgä
Quote from Funbeat user on 13 May 2009, 23:03Jag som är över två meter (2,02) känner att jag borde hittat min gren men samtidigt har jag rätt mycket muskelmassa att syresätta. Jag är snabb som attan på 25 meter men (eftersom jag siktar på triathlon) har jag ingen nytta av det och när vi närmar oss 1
Jag som är över två meter (2,02) känner att jag borde hittat min gren men samtidigt har jag rätt mycket muskelmassa att syresätta. Jag är snabb som attan på 25 meter men (eftersom jag siktar på triathlon) har jag ingen nytta av det och när vi närmar oss 1