Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningSimning och kroppslängd
You need to log in to create posts and topics.

Erik:
Det jag behöver pressa fram i vattnet är alltså mitt tvärsnitt, kan du definiera "tvärsnitt" lite närmare för mig?
Varför tror ni Emma Igelströms tränare sa att hon skulle bli snabbare om hon gick ner i vikt? Men jag tar till mig din rekommendation

Anneli: Inte Emmas tränare, utan dåvarande förbundskapten 😉

Håller med om att tekniken är det som Mikael ska träna på.

Och även Mikael håller med. Använder musklerna för mycket vilket jag jobbar med hela tiden 🙂 Har precis gått en fortsättningskurs i crawl och fått många aha-upplevelser gällande min crawlteknik.

Blir nyfiken på dina aha-upplevelser.
Vilka moment har du fått insikt i?
Rotation? Armrörelser ovanför ytan? Under ytan?
Handisättning? Benrörelser? Voltvändning? Syresättning?
Laktattolerans?

Tja - lite av varje faktiskt. Om jag ska försöka lista dem så blir det:
1. Inte sparka så mycket och inte hela tiden. Kicka till ngn gång då och då för att behålla vattenläget.
2. Inte crawla så muskelintensivt. Jag har en tendens att ta i för mycket med

Det finns ett samband mellan längd och maximal fart i vatten... När det gäller båtar som inte planar brukar man säga att deras maxfart i knop är ungefär samma som längden i meter. Det som händer i hastigheter högre än detta är att aktern liksom "sugs ned"

Jag upplever inte att ökad kroppsvikt spelar speciellt stor roll i simning. Jag har fetat på mig från att jag var en spe artonåring på 60 kg (och ungefär 181 lång) till stadiga 88 kg nu, men det som påverkat simningen negativt har uteslutande varit den mi

Mikael:
Du tränar på att få en så utsträckt kropp som möjligt, skriver du.
Just det momentet tror jag att jag har lättast för. Det är bara 160cm/48 kg kroppsmassa som ska sträckas ut (ha ha). Du har 202 cm att sträcka ut. Men det kanske inte har betydelse

Richard & Adrian:

Man plöjer alltså genom vattnet snabbare om man är smalare!
Även om det endast är en marginell fartökning det rör sig om, så låter det bra för min del.

Men som Adrian skriver så är det träningsmängden som har störst effekt.
Men: smalhe

Annelie: Stretching är något som jag definitivt behöver mer av. Har du (eller någon annan för den skull) förslag på övningar?