Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonSimteknik - Total immersion
You need to log in to create posts and topics.

Jag tror det beror på hur lätt man har att lära sig simning, vilket i sin tur kan bero på träningsbakgrund.
Jag har tränat på gym sedan 79 och är van att man ska spänna kroppen när man tränar.
Jag minns inte längre hur många terminer vuxencrawl jag gått.

Helt klart, olika saker funkar för olika personer. Vet inte om det är någon annan som läst något av Tim Ferris, han pratar bland annat om TI i sitt Ted-talk (verkar också vara en person som gått frekvent på gym).

https://www.youtube.com/watch?v=iPE2_iCC

En liten uppdatering... Simmade en del bassäng i vinter och gjorde stora framsteg, framför allt på de lite längre distanserna genom att tillämpa TI-teknik.

Nu när isen lossnat här uppe i norr, och det går att simma öppet vatten, konstaterade jag att det

men det är samma problem för alla oavsett vilket teknik man lära sig.

"Problem"?
Jag är väsentligt snabbare med våtdräkt än utan, så det problemet kan jag leva med 😀

problem ligger i det är annorlunda simning.

simma du ute med våtdräkt nu till sept och sedan hoppa i bassäng igen utan våtdräkt få du lära dig att simma om igen.

för gamla simmare ta det kanske 20-30min att skaka av den fel känsel, men för nybörjare kan

Instämmer Ryan, en plåga att gå i bassängen när man är van våtdräkt, föredrar helt klart det omvända bytet, känner mig som en yster delfin när OW-säsongen börjar 🙂

Ja, jag tror knappast att jag skulle vara snabbare utan våtdräkt. Mest bara att jag inte riktigt vet visste vad jag höll på med 🙂
(Saknar även strecken i kakelplattorna för att hålla riktningen)

Samma sport två olika grenar. Håller med om att simma i våtdräkt för oss som nöter kakel på vintern är klart annorlunda. För mig med swimrun som fokus, är det ytterliggare en dimension med skor och lite annat. Lycka till med Total Immersion det gillar jag

Det är dessutom en myt att alla blir snabbare med våtdräkt. Det stämmer iaf inte för mig, jag har mina snabbaste simningar på tävlingar utan våtdräkt...