Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Halloj,

I stort sett alla simmare säger ju att det är mycket bättre att lägga upp ett simträningspass i form av intervaller, stegar, trappor osv...Att simma exempelvis 1500m på ett bräde ger inte alls lika mycket.

Var kommer det här ifrån och vad är det

Kanske är fel ute, men jag har fått känslan att det är pga teknik är A och O i simning.

Om man bara bränner av 1500 på ett bräde kommer tekniken bli lidande när man blir tröttare mot slutet och det gör att muskelminnet "lär sig fel" och man får sämre tek

All simträning bygger på olika typer av intervaller. Det kan vara sammansatt simning, teknikövningar, olika simsätt etc. Jag hade samma frågor som du när jag började simma för sex år sedan. Som gammal marathonlöpare och orienterare visste jag minsann hur

Det är som Lennart säga. Jag tävla också 1500m upp till 21km men 95%av mina träning simma jag inte längre än 200-400m. Jag simma 4ggr/vecka allt från 2000-5000m/pass.

I maj när jag simma ute försätter jag med intervaller bara lite längre. Minst 200m upp

Hej, jag heter Markus, är 27år och brukar simma någon gång i veckan. 1-2km frisim/distans brukar det bli, inga intervaller. Har inga planerade simtävlingar framöver.

Hoppas att jag i och med denna presentation av mig själv har bidragit till diskussionen.

jag glömde att skriver att är tränare till Masters i Växjö med ca 40 simmare. så det är inte bara hur jag träna själva utan hur jag träna andra. Ca 12-16 av dessa 40 är triathlete som lära sig simma i samband att de vill bli snabbare.

men här kommer någr

Håller med Marcus ovan. Ytterligare ett skäl som brukar anföras är att simning, till skillnad från t.ex. löpning, är relativt skonsamt för kroppen och att man därför kan träna intensiva intervaller återkommande utan akut risk att skada sig.

Tanken är att

Vilka bra tips i den här tråden! TACK! (t+)

MVH
Nybörjarn...

Intervaller under ett pass är en sak. En annan - som jag fått lära mig - är att det är bättre att dela upp sin simträning över veckan, exempelvis hellre tre pass om 30 minuter än ett 90 minuters pass.

Táck Ryan för ett kanoninlägg med bra träningstips!