Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSimulera långpass?
You need to log in to create posts and topics.

12

Finns det något sätt att träna långpass i löpning utan att springa länge?

Frågan låter kanske konstig, men efter ett löparknä som har tagit nästan 1½ år att få fason på så vill jag verkligen öka löpningen gradvis och långsamt nu för att inte få bakslag.

Löp/gångintervaller med mycket gång i början. Vitsen är alltså att du ska vara ute länge och varva in korta snuttar med löpning hela tiden. Så tänker i alla fall jag spontant.

Korta löppass mellan gå passen. Som sedan gradvis blir längre och längre och gången blir kortare och kortare. Hellre det än att ta all gång först och avsluta med löpningen.
tex 10/1 som sedan blir 9/2, 8/3 osv.

Som Jan-Erik.
Men har du mycken fri tid så bara gå.
Si så där 3 - 6 timmar.
Tror att du kommer att springa lite då och då när du ej "orkar" gå längre.
Springa när andan faller på.

Jag gick 70mil under tiden jag började springa förra året. Från 3km till 21km under 6 månader problem fri.

Jag fick tips att springa i 7-8min sedan gå 1min. Gjorde aldrig det...

Sedan fick jag tips att springa min långpass på 60-90s/km långsammare än m

Det kanske är speciellt med löparknä och individuellt också men jag får ondare i knäna av att gå långt än att springa långt! Jag är inte särskilt bra på att gå kanske...?

Något jag blivit förtjust i är att springa direkt efter ett cykelpass. När man då börjar springa är benen redan trötta, men inte så slitna - cykling belastar ju mycket mindre på lederna tycker jag. Det känns faktiskt lite som att "simulera ett långpass",

Tack för era svar!

Jag har inga problem med löparknät när jag promenerar, inte ens när jag var som sämst i det och inte kunde springa 100 meter utan smärta. Brick-pass (cykel + löpning) är iofs bra träning, men jag har inga problem att springa efter cykl

Jag vet inte alls vad Du har fått för hjälp, Sara, men är det bara jag som tycker att ett löparknäproblem på 1,5 år är länge?!?

I övrigt är jag ett fan av "tiden ute" och då kan den tiden få innebära både löpning och gång i en väl avvägd blandning. Ska m

Jo, det är jättelänge Sylvia och jag har fått väldigt bra och adekvat hjälp men det har i mycket handlat om att det har tagit lång tid för mig att lära känna mitt löparknä, vad som funkat för mig (för det har verkligen inte följt någon mall). Det har tagi

12