Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSka köpa en racer...
You need to log in to create posts and topics.

Peter:
Visst skall man gilla även utseendet på den cykel man köper.
Självklart.

Men eftersom vi alla är såpass lättpåverkade, inte enbart av reklam utan även av utseendet, så kan man inte göra en komfortjämförelse mellan olika ramar om cyklarna som skall

Avseende kolfiber vs aluminium, så (tycker jag då) får man väldigt mycket "mer" cykel för pengerna i det prisläget (10-12.000) om man väljer alu famför kol. En kolfibercykel i det prisläget ger oftast (inte alltid) en dyr ram och billiga komponenter.

Det

Jag har fått tips från andra att jag bör kolla på blocket, då de säger att man där kan hitta dyra (bra) cyklar billigt och att det bara är dumt att köpa en ny cykel. Men om jag tolkar denna tråden rätt är det bättre för mig att ända kika i "riktiga" butik

Morten B skrev:
> Avseende kolfiber vs aluminium, så (tycker jag då) får man väldigt
> mycket "mer" cykel för pengerna i det prisläget (10-12.000) om man
> väljer alu famför kol. En kolfibercykel i det prisläget ger oftast (inte alltid)
> en dyr ram oc

Ja helt rätt tänkt!

Jag skulle inte köpa en cykel på Blocket som nybörjare. Efter en tid lär man sig vad som är viktigt på en cykel, vad som enkelt kan bytas ut mm.

En seriös cykelaffär som erbjuder någon form av bikefit (inställning av cykeln) är vad d

Den bästa lösningen är förstås att få hjälp av cykelkunnig bekantatt köpa en bra begagnad på Blocket, Happymtb, eller av nån i lokala cykelklubben. Cykel är i högsta grad en prylsport, alltså finns det massor med bra begagnat att hitta.

Min första tävlingscykel kostade 450:- och var alldeles lagom eftersom den kördes till Lerdiket dagen efter.
Numera kostar cyklarna betydligt mer. Inte ens ett vettigt tubdäck går att få för 450:-.

Jag ser att du bor i Trollhättan, stick ut till Cykelcenter, där brukar man få bra hjälp!

Peter på Cykelcenter är mycket bra och jag kan även starkt rekommendera Janne (och Sofie) på Racerdepån i Falköping om man kan ta sig dit. Där har jag köpt mina 3 senaste cyklar.

Ang cykel och vad man får för pengarna.

Jag brukar säga till icke cyklister som undrar hur man kan lägga XXXXX kr på en cykel att ta cykelpriset, lägg på en nolla och jämföra med nya bilar.

Det går att köpa ny bil för en 75.000-80.000 kr.
Men det är sto