Quote from Guest on 26 October 2012, 21:50Har inte läst Born to run men tittade på Skavlan nu ikväll. Om jag förstod rätt så påstod Christopher där att människan är överlägsen (alla?) andra djur vad gäller löpning. Hörde och förstod jag rätt, och påstår han även det i boken? Låter hemskt konstigt
Har inte läst Born to run men tittade på Skavlan nu ikväll. Om jag förstod rätt så påstod Christopher där att människan är överlägsen (alla?) andra djur vad gäller löpning. Hörde och förstod jag rätt, och påstår han även det i boken? Låter hemskt konstigt
Quote from Funbeat user on 26 October 2012, 22:00Det han syftade på var långdistanslöpning, och ja där är vi oslagbara. Har även hört om folk i Afrika som jagar djur genom att springa till dem faller ihop och dör, precis som nämdes i programmet med. Kan även rekomendera boken! (H)
Det han syftade på var långdistanslöpning, och ja där är vi oslagbara. Har även hört om folk i Afrika som jagar djur genom att springa till dem faller ihop och dör, precis som nämdes i programmet med. Kan även rekomendera boken! (H)
Quote from Funbeat user on 26 October 2012, 22:02Vad som framhålls i boken tillsammans med en teori om varför vi människor är så jäkla långsamma på att springa är att vi kan springa mycket längre än lejon och geparder och därmed springa efter en gnu och inte låta den vila under så lång tid att den svimm
Vad som framhålls i boken tillsammans med en teori om varför vi människor är så jäkla långsamma på att springa är att vi kan springa mycket längre än lejon och geparder och därmed springa efter en gnu och inte låta den vila under så lång tid att den svimm
Quote from Funbeat user on 26 October 2012, 22:12Det där är ju en myt. En flock vildhundar i Afrika jagar ner en människa plättlätt. Tror knappast vi har någon chans mot t ex en kamel heller. I fälttävlan spinger hästarna en hinderbana med extralast (ryttare) på tider en människa inte kommer i närheten
Det där är ju en myt. En flock vildhundar i Afrika jagar ner en människa plättlätt. Tror knappast vi har någon chans mot t ex en kamel heller. I fälttävlan spinger hästarna en hinderbana med extralast (ryttare) på tider en människa inte kommer i närheten
Quote from Funbeat user on 26 October 2012, 22:13Boken finns billigt här: http://cdon.se/b%c3%b6cker/mcdougall%2c_christopher/born_to_run_%3a_jakten_p%c3%a5_l%c3%b6pningens_sj%c3%a4l-17763237
Boken finns billigt här: http://cdon.se/b%c3%b6cker/mcdougall%2c_christopher/born_to_run_%3a_jakten_p%c3%a5_l%c3%b6pningens_sj%c3%a4l-17763237
Quote from Funbeat user on 26 October 2012, 22:35Det intressanta är ju inte om människan är bättre än precis alla andra djur på långdistanslöpning. Oavsett hur det förhåller sig med den saken, så är det väldigt få djur som kan tävla med människor i den grenen. De flesta är lämpliga byten för utmattnings
Det intressanta är ju inte om människan är bättre än precis alla andra djur på långdistanslöpning. Oavsett hur det förhåller sig med den saken, så är det väldigt få djur som kan tävla med människor i den grenen. De flesta är lämpliga byten för utmattnings
Quote from Funbeat user on 26 October 2012, 22:37Huruvida människor springer bra i snö eller om vi kan springa ifrån hundar är ju inte relevant och inte något han påstår heller.
Huruvida människor springer bra i snö eller om vi kan springa ifrån hundar är ju inte relevant och inte något han påstår heller.
Quote from Funbeat user on 26 October 2012, 22:48Ge mig ett par snöskor så ska det allt bli en match!
Ge mig ett par snöskor så ska det allt bli en match!
Quote from Funbeat user on 26 October 2012, 22:54Huvudfaktorn för vår evolution har nog ändå varit just huvudet, som gör oss väldigt anpassningsbara, och kan komma på många sätt att klara oss.
Fast det där med uthållighetsjakt kanske var steget före vi utvecklade vår stora hjärna?
Huvudfaktorn för vår evolution har nog ändå varit just huvudet, som gör oss väldigt anpassningsbara, och kan komma på många sätt att klara oss.
Fast det där med uthållighetsjakt kanske var steget före vi utvecklade vår stora hjärna?
Quote from Funbeat user on 26 October 2012, 23:52Eller så var det en teoeri man kom på för att lansera en bok? 😉
Eller så var det en teoeri man kom på för att lansera en bok? 😉