Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Har inte läst Born to run men tittade på Skavlan nu ikväll. Om jag förstod rätt så påstod Christopher där att människan är överlägsen (alla?) andra djur vad gäller löpning. Hörde och förstod jag rätt, och påstår han även det i boken? Låter hemskt konstigt

Det han syftade på var långdistanslöpning, och ja där är vi oslagbara. Har även hört om folk i Afrika som jagar djur genom att springa till dem faller ihop och dör, precis som nämdes i programmet med. Kan även rekomendera boken! (H)

Vad som framhålls i boken tillsammans med en teori om varför vi människor är så jäkla långsamma på att springa är att vi kan springa mycket längre än lejon och geparder och därmed springa efter en gnu och inte låta den vila under så lång tid att den svimm

Det där är ju en myt. En flock vildhundar i Afrika jagar ner en människa plättlätt. Tror knappast vi har någon chans mot t ex en kamel heller. I fälttävlan spinger hästarna en hinderbana med extralast (ryttare) på tider en människa inte kommer i närheten

Boken finns billigt här: http://cdon.se/b%c3%b6cker/mcdougall%2c_christopher/born_to_run_%3a_jakten_p%c3%a5_l%c3%b6pningens_sj%c3%a4l-17763237

Det intressanta är ju inte om människan är bättre än precis alla andra djur på långdistanslöpning. Oavsett hur det förhåller sig med den saken, så är det väldigt få djur som kan tävla med människor i den grenen. De flesta är lämpliga byten för utmattnings

Huruvida människor springer bra i snö eller om vi kan springa ifrån hundar är ju inte relevant och inte något han påstår heller.

Ge mig ett par snöskor så ska det allt bli en match!

Huvudfaktorn för vår evolution har nog ändå varit just huvudet, som gör oss väldigt anpassningsbara, och kan komma på många sätt att klara oss.

Fast det där med uthållighetsjakt kanske var steget före vi utvecklade vår stora hjärna?

Eller så var det en teoeri man kom på för att lansera en bok? 😉