Quote from Funbeat user on 27 October 2012, 00:23Det sas i programmet att stötdämpande skor funnits i a 30 år .ändå ökar löprelaterade skador.Möjligt att många tar fel löpsteg men vad har hänt med de flestas vardag.... Från att övervägande var hantverkare, jordbrukare så går många på hårda betong golv,
Det sas i programmet att stötdämpande skor funnits i a 30 år .ändå ökar löprelaterade skador.Möjligt att många tar fel löpsteg men vad har hänt med de flestas vardag.... Från att övervägande var hantverkare, jordbrukare så går många på hårda betong golv,
Quote from Funbeat user on 27 October 2012, 00:41Teorin publicerades ju i Nature 2004 och tidigare av Carrier.
Det riktigt intressanta är ju att utvecklingen av intelligensen kan förklaras som en fördel för att kunna spåra djur utan att ha luktsinnet som andra rovdjur har. Haken med utmattningsjakt är
Teorin publicerades ju i Nature 2004 och tidigare av Carrier.
Det riktigt intressanta är ju att utvecklingen av intelligensen kan förklaras som en fördel för att kunna spåra djur utan att ha luktsinnet som andra rovdjur har. Haken med utmattningsjakt är
Quote from Funbeat user on 27 October 2012, 00:58Jag tycker fortfarande det mest intressanta är att Christopher McDougall inte alls argumenterar för barfotalöpning i boken utan konstaterar att vi inte skall springa i så tjocka skor så att vi tillåts landa för tungt. Han beskriver i boken hur han får ins
Jag tycker fortfarande det mest intressanta är att Christopher McDougall inte alls argumenterar för barfotalöpning i boken utan konstaterar att vi inte skall springa i så tjocka skor så att vi tillåts landa för tungt. Han beskriver i boken hur han får ins
Quote from Funbeat user on 27 October 2012, 09:54Ok, tack för bra input. Har funderat på att läsa boken men tappade lite sugen när hans grundtes var helt klart osann. Världsrekordet i distansritt, 160 km, från 2008 i Förenade arabemiraten är på 6h, 28 min och 28 sek. Om jag är rätt underrättad.
Ok, tack för bra input. Har funderat på att läsa boken men tappade lite sugen när hans grundtes var helt klart osann. Världsrekordet i distansritt, 160 km, från 2008 i Förenade arabemiraten är på 6h, 28 min och 28 sek. Om jag är rätt underrättad.
Quote from Funbeat user on 27 October 2012, 09:57"Barfotalöparna anser Born to Run som en viktig skript i sin religion "
Inte jag, Niklas. Jag tycker den är pinsamt sopig.
Dessutom är jag ateist.
"Barfotalöparna anser Born to Run som en viktig skript i sin religion "
Inte jag, Niklas. Jag tycker den är pinsamt sopig.
Dessutom är jag ateist.
Quote from Funbeat user on 27 October 2012, 10:02Här är en kort sammanfattning i National Geographic av artikeln i Nature från 2004 som Klas nämner ovan: http://news.nationalgeographic.com/news/2004/11/1117_041117_running_humans.html
Här är en kort sammanfattning i National Geographic av artikeln i Nature från 2004 som Klas nämner ovan: http://news.nationalgeographic.com/news/2004/11/1117_041117_running_humans.html
Quote from Funbeat user on 27 October 2012, 10:12Grundtesen är bara att långdistanslöpning var en viktig konkurrensfördel i människans evolution. Att det går att träna hästar att klara sig motsäger ju inte ens att det skulle gå att jaga hästar på det sättet.
Om man är intresserad av grundtesen borde m
Grundtesen är bara att långdistanslöpning var en viktig konkurrensfördel i människans evolution. Att det går att träna hästar att klara sig motsäger ju inte ens att det skulle gå att jaga hästar på det sättet.
Om man är intresserad av grundtesen borde m
Quote from Funbeat user on 27 October 2012, 12:55Tittar man här http://en.wikipedia.org/wiki/Man_versus_Horse_Marathon så verkar hästen bättre på den här korta distansen (22 miles) men människan har vunnit ett fåtal gånger. Hur är det med Western States 100 miles? Har inte människor vunnit över hästar d
Tittar man här http://en.wikipedia.org/wiki/Man_versus_Horse_Marathon så verkar hästen bättre på den här korta distansen (22 miles) men människan har vunnit ett fåtal gånger. Hur är det med Western States 100 miles? Har inte människor vunnit över hästar d
Quote from Funbeat user on 27 October 2012, 14:03The Great Dance - a hunters Story (2000)
A story of three San (Bushman) hunters at their most extreme limits of endurance, culminating in "the Chasing Hunt" - a ritual that has never before been revealed to the world outside of the Kalahari. Discover the
The Great Dance - a hunters Story (2000)
A story of three San (Bushman) hunters at their most extreme limits of endurance, culminating in "the Chasing Hunt" - a ritual that has never before been revealed to the world outside of the Kalahari. Discover the
Quote from Funbeat user on 27 October 2012, 20:31Läser man paleontologer istf löpare med amatörvetenskapliga ambitioner, brukar de ju peka på att vi använda tvåbentheten till att bära saker. Och att kombinationen av asätande och växtsamlande med eld för tillagning var vår födonisch, inte extremlöpande j
Läser man paleontologer istf löpare med amatörvetenskapliga ambitioner, brukar de ju peka på att vi använda tvåbentheten till att bära saker. Och att kombinationen av asätande och växtsamlande med eld för tillagning var vår födonisch, inte extremlöpande j