Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSkavsår?!?!
You need to log in to create posts and topics.

12

Hjälp! Jag har fått ett riktigt fult skavsår på insidan av hälen, under vristknölen en bit ner. Hur ska jag sköta detta för att det inte ska stoppa min löpning?? Det gör inte ont när jag springer, men när jag kommer hem och tar bort plåstret så har det vä

Har du provat flytande plåster? Det borde kunna lägga sig som en andra hud över såret och stanna där tills den nya huden återbildats och samtidigt skydda mot infektioner.

Jag tror att det kan vara svårt med flytande plåster... det är ett ganska stort skavsår... lite större än en femkrona.... 🙁

gå på apoteket och fråga efter salva som man tar i sår. Jag hade en salva/kräm som man tog direkt i sår eller utslag som gjorde att det läkte snabbare. Damerna på apoteket vet en hel massa saker man inte skulle tro så gå dit och säg som det är.
Annars kan

Fungerar inte Compeed eller Duoderm? De suger upp eventuell vätska från skavsår och blåsor, dämpar stötar etc.

Compeed har funkat som lindring. Men det har ju inte försvunnit. Istället växte blåsan fast i plåstret och det blev öppet sår när jag tog bort detta efter 3-4 dar (igår)...

Jag tycker det brukar bli så med compeed, det funkar bra för att kunna fortsätta träna men det gör inte att det läker fortare. Såret får inte torka ut och läka av sig självt.

När jag spelade fotboll brukade jag på vårkanten drabbas av enorma skoskav (nya skor och spel på grus), vi hade då nån form av skumgummiplatta som man klippte hål i för att minska trycket över själva skavet. Det funkade för att få bort smärtan, men sen ve

Lufta mycket när du inte har skor. Undvik att ha plåster etc över när du inte har något som kan skava på skavsåret.

Svårt att unvika plåster.... compeed sitter ju på plats i 3-4 dagar och de rekommenderar ju ej att man tar bort det innan det trillar bort av sig själv. Så då blir det svårt att ha plåster när man springer men inte annars! 🙂

tack för all hjälp hittills

12