Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSluta stretcha - lägg tiden på cy …
You need to log in to create posts and topics.

Jag hittade följande artikel på velo.se:
http://www.velo.se/view.php?id=1366

Är det möjligen så att strechning är överreklamerat?
Jag tycker själv att det känns bättre om man stretchar ordentligt efter träningen, men är det bara placebo?

Bra artikel. Tack för den. Det börjar dyka upp mer och mer data som visar att stretching faktiskt inte är intressant alls för de flesta idrottare. Tvärtom

Jag har inte stretchat på snart ett år och har inte märkt något skillnad. Är fortfarande lika rörlig som tidigare.

Personligen så tror jag att man ska ligga på ganska hög nivå av träningsnivå (mer än motionär) för att märka att stretchingen skulle ha en negativ påverkan. Jag var själv väldigt ovig i benen och har aldrig kunnat komma ens i närheten av skräddarsits. Sed

Jag har funderat mycket på detta, utan att förkovra mig i alldeles för mycket litteratur. Däremot är min systers man sjukgymnast, och de rekommenderar å det starkaste att man strechar och gör det noggrant och ofta!
Men, jag ska läsa artikeln och se hur ja

Har man normal rörlighet och den rörlighet ens idrott kräver tror jag inte man behöver lägga så mycket tid på stretching.

Riktad stretch på de områden man ev. är extra stel i tror jag är skadeförebyggande på lång sikt.

Vet ni vilka som aldrig stretchar

Vem sa att gymnaster aldrig stretchar?
Är det när de är vuxna och "färdigsträckta" isf?
Jag bodde ihop med min brors familj en del av semestern och brorsdottern hade fått hemläxa att stretcha och göra övningar varje dag.
(man kanske definierar stretch ol

Antagligen är det en definitionsfråga.

Det var en landslagstränare i gymnastik som arbetar för olympiska kommitten som sade det. Däremot tränar de rörlighet genom tänjningar en hel del. Det var mer en kul grej i debatten 🙂

Jag vet inte, antagligen stretch.

Men på svenska brukar "stretcha" användas för en statisk form av rörlighetsträning som de flesta känner till. Man töjer statiskt i ytterläget. Det är en historiskt ganska ny form av rörlighetsträning som har fått oerhör

Och därmed tangerar du min invändning mot den där artikeln. Egentligen borde man väl bryta ner det: Är rörlighets träning bra? För vilka är det bra? Om det är bra, hur gör man bäst?

Istället använder dom 1 (av flera olika metoder) applicerad på special f