Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningsmärta på utsidan av smalbenet
You need to log in to create posts and topics.

12

på senare tid när jag springer har jag fått ont i utsidan av smalbenet (dvs typ rakt ovanför fotknölen på yttersidan) när jag springer, framför allt innan jag är helt varm. jag har inte upplevt detta tidigare, och det kom inte direkt när jag började sprin

Kanske du supinerar i dina skor? Kan löna sig att kolla. Skor kan ställa till saker och ting, det behöver inte nödvändigtvis vara nåt större fel på ens fötter (även om skoförsäljare gärna ger det intrycket), men om skorna inte är riktigt kompatibla med hu

När det gäller flip-flopsen så är det förmodligen så att du drar upp tårna och spänner muskeln på utsidan/framsidan av underbenet när du går. Det kan även vara fallet när du springer. Försök i så fall att slappna av lite i dina fötter när du går och sprin

Nya skor? kan vara att hälkanten är lite för hård. Läs i så fall lite om Rune Larssons skomeckar-skola, och runda av häldelen på sulan så att du inte måste hålla emot med framfoten när sulkanten slår i marken

Fick samma problem som dig för ett år sedan det berodde för mig på att jag sprang i pronationsskor när jag skulle ha haft neutrala skor kolla upp det med någon som kan fötter och skor innan det går för långt:-( , jag gick till en idrotts naprapat

Verkar långsökt, men värt att kolla = stressfraktur på vadbenet (fibula). I så fall har du ont på vid/runt en specifik punkt, som smärtar någorlunda kraftigt när man trycker på den med tummen t.ex.

tack för alla svar!

har tänkt tanken på om det kan vara att jag drar upp tårna som i flipflop, men glömde kolla det idag när jag var ute.

har även tänkt tanken på att jag supinerar i skorna. de har rätt mycket pronationsstöd eftersom jag tydligen prone

Hur vet du att du överpronerar? Tyvärr skippar de flesta att kolla löpsteget barfota, så man vet inte egentligen vad man har för problem. Man får ett par "neutrala" löpskor att springa med och uppvisar man överpronering då får man sina fötter utdömda...

Hade jätteproblem med detta, i omgångar, förra våren och sommaren, men har inte märkt nått iår. Inte förrän nu i veckan. Konstaterade snabbt att det kom efter att jag i tisdags gått nästan hela dagen i (nästan) platta skor med hård (ickesviktande) sula. I

Att kolla ev pronationer/supineringar med skor på är totalt värdelöst! Det ska kollas barfota, och helst av nån som kan bedöma det den ser.

Jag har alltid blivit "filmad" som knappt synbar pronation flera gånger och därför haft neutrala skor. När en sjuk

12