Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSmärtan vid långpass över 33km
You need to log in to create posts and topics.

12

Peter, det betyder att du inte tycker det är tillräckligt macho att springa marathon? 🙂

Magnus: Det är nog sant. Jag fegar alltid och försöker träna upp mig för det jag skall göra. Vore klart mer macho att inte träna alls.

Jag pratar om smärtan under loppet. Inte under långpasset Peter. Långpassen brukar bara ge lite stelhet och stumhet.

Jo fast Anders (a.k.a TS) talade om sina träningspass. På själva maran är jag övertygad om att det blir tufft på flera sätt, annars har man nog fegat lite väl mycket och det ingår inte i min plan.

Det är inte ovanligt att man blir trött/det gör ont vid ca.
15K på en halvmara
30K på en helmara
70K på ett 100K

Vänjer man sig vid en längre sträcka blir man ofta trött senare i ett kortare lopp jämfört med siffrorna ovan.

Jag fick lära mig att lufsa

Om man springer i miltempo på marathon, misstänker jag att mak får ont och blir trött innan 33 km. Det är inte osannolikt att man vid ett väl anpassat tempo blir ung. lika trött när 80% av loppet är klart.

Ligger på c:a 78-80% av min maxpuls på mina långpass. Det blir ett lagom avslappnat tempo för mig.

Men jag tror (och hoppas) egentligen inte att det är farten som orsakar smärtan utan att det helt enkelt är så att kroppen inte är van vid dessa distanser

Man skall akta sig för att generalisera, för det finns olika orsaker till att det gör ont. En del av dem är av den typen att man håller på att överbelasta något (muske, led, etc.). Kan kanske vara ok under en tävling, men om man har det under träning skal

@Anders
Jag tycker nog Lars har en viktig poäng.
Har man ont på träning när man kör ett långdistanspass så är det en varningssignal att något kan hända.

Jämförelsen med killen som springer Tokyomaran på 2:08 är lite haltande då du springer 2 timmar lite

12