Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har funderat på vad det spelar för roll vilka skor man tränar i. Jag har normalt två par skor - ett par för vanlig träning/mängdträning och ett par för intervaller och tävlingar. Inte minst mentalt tycker jag det är bra att ha särskilda skor för när m

Du får till så finurliga frågor Ingmari 🙂

De lugna långpassen är ju tänkta som just det - lugna och långa. En del av syftet - som jag förstår det - är ju att träna/vänja/bygga upp kroppen vid/för långpass/uthållighet med farten underordnad. För mig kän

Jag undrar om inte det där med att "tron kan försätta berg" har största betydelsen för mig, för de få tävlingar jag är med på blir jag galet adrenalinproppad när jag skall sätta på mig nummerlappen. Så med nummerlapp springer jag mycket fortare 🙂
I övri

Det mentala har betydelse. Och vill du ha kvar den känslan så skulle jag inte använda de snabba skorna på lugna pass också. Då har du ju en perfekt trigger när det är dags för snabbdistans och intervaller.

Dock om du vill använda tävlingsskorna i så pas

Jag försöker alltid så ofta jag kan köra i snabba skor,men om jag börjar känna mig sliten av dem, dvs få lite ont någonstans så växlar jag till klossarna. Till en början kan man växla skor och kontinuerligt springa mer o mer i de lättare skorna. Risken är

Hm, finurliga vet jag inte. Man tänker ju så mycket konstigt när man springer, och när jag började fundera på det här var det ungefär 30 grader varmt så ni får ha lite överseende. 🙂

Nej, på långpass spelar sällan farten någon roll för mig heller.

Jag

Jag tror definitivt man ska ha ett par skor som känns lite speciella även om de är exakt likadana som sina vanliga skor.
Det ska kännas lite speciellt när man tar på dem och man använder dem bara vid speciella tillfällen.

Den mentala aspekten ska definit

Man kan tänka sig att träningseffekten är större med tyngre skor eftersom det faktiskt blir jobbigare att springa lika fort som det skulle varit med lättare skor. Annars tror jag huvudsyftet att springa med uppbyggda och dämpade skor på långsamma pass är

Jag byter med sex olika par skor lite beroende av under lag . det flesta lätta skor men även dämpat. Men har ett speciellt par som använder alltid i Tävling. Med dem får jag bra rullande känsla och betydligt snabbare ! 🙂

Nu är jag en glad motionär och vill väl uppnå en bättre kondition men tror inte att jag uppnår det bättre bara för att jag skulle springa i tyngre eller tjockare skor eller med tyngder på benen. Jag tror mer på varierad träning och att ha roligt. Ibland s

12