Quote from Guest on 15 January 2010, 23:46Säg att den här personen har 80% långsamma och 20% snabba. Hur mycket kan den personen förbättra den anaeroba styrkan om den personen enbart tränar utan syre. Har hört det är ärfligt, går bara förbättra anaeroba effekten nämnvärt. Däremot om den personen
Säg att den här personen har 80% långsamma och 20% snabba. Hur mycket kan den personen förbättra den anaeroba styrkan om den personen enbart tränar utan syre. Har hört det är ärfligt, går bara förbättra anaeroba effekten nämnvärt. Däremot om den personen
Quote from Funbeat user on 15 January 2010, 23:56nog bättre om du frågar i styrketräningsgruppen, bör vara fler som har koll på muskelfibrerna där
nog bättre om du frågar i styrketräningsgruppen, bör vara fler som har koll på muskelfibrerna där
Quote from Funbeat user on 16 January 2010, 09:07Vet iaf att en kille med ungefär den fördelningen lyckades komma till final i finska mästerskapen på 110 m häck. Så men är inte totalt rökt på snabbhet ändå om man tränar flitigt. Men när han fick se testresultatet tappade han motivationen ...
Vet iaf att en kille med ungefär den fördelningen lyckades komma till final i finska mästerskapen på 110 m häck. Så men är inte totalt rökt på snabbhet ändå om man tränar flitigt. Men när han fick se testresultatet tappade han motivationen ...
Quote from Funbeat user on 16 January 2010, 18:45Eh, varför skulle styrketräniningsgruppen veta mer om muskelfibrer än löpgruppen? Styrketräning handlar väl mest om att bygga muskler, inte om att förbättra den aeroba styrkan? Jag antar att Ulf syftar till sina benmuskler och sin löpning...
Eh, varför skulle styrketräniningsgruppen veta mer om muskelfibrer än löpgruppen? Styrketräning handlar väl mest om att bygga muskler, inte om att förbättra den aeroba styrkan? Jag antar att Ulf syftar till sina benmuskler och sin löpning...
Quote from Funbeat user on 16 January 2010, 19:40För en tyngdlyftare eller annan som tävlar i viktklass spelar det väl stor roll om man har stor andel snabba fibrer? Varför tynga kroppen med långsamma om man ska vara maxstark o lätt?
För en tyngdlyftare eller annan som tävlar i viktklass spelar det väl stor roll om man har stor andel snabba fibrer? Varför tynga kroppen med långsamma om man ska vara maxstark o lätt?
Quote from Funbeat user on 16 January 2010, 19:49"Fördelningen av antalet muskelfibrer är i princip bestämt från födseln, men fibrernas egenskaper kan förändras och förbättras med träning." (Källa: boken "Styrketräning för idrott, motion och rehabilitering".)
Frågan är hur mycket det går att förbättra
"Fördelningen av antalet muskelfibrer är i princip bestämt från födseln, men fibrernas egenskaper kan förändras och förbättras med träning." (Källa: boken "Styrketräning för idrott, motion och rehabilitering".)
Frågan är hur mycket det går att förbättra
Quote from Funbeat user on 17 January 2010, 00:15Anders, det kan jag inte svara på.
Anders, det kan jag inte svara på.
Quote from Funbeat user on 17 January 2010, 00:46Är det lättare andra hållet?
Jag var en gång för länge sedan en sprinter i elitklass.
På grund av sönderslagna knän - OBS! Ej utslitna så började jag
lufsa långt.De, som kände mig garvade tt. 😉
OK, jag blev ej elit på långa lopp - hyfsad motionär - 3
Är det lättare andra hållet?
Jag var en gång för länge sedan en sprinter i elitklass.
På grund av sönderslagna knän - OBS! Ej utslitna så började jag
lufsa långt.
De, som kände mig garvade tt. 😉
OK, jag blev ej elit på långa lopp - hyfsad motionär - 3
Quote from Funbeat user on 17 January 2010, 10:57Jag tror lite som KG. Om man inte är ute efter medalj på nationella mästerskap i seniorklass är fiberfördelningen inte ett absolut hinder (men självklart en viktig faktor. Bland många andra)
Jag tror lite som KG. Om man inte är ute efter medalj på nationella mästerskap i seniorklass är fiberfördelningen inte ett absolut hinder (men självklart en viktig faktor. Bland många andra)
Quote from Funbeat user on 17 January 2010, 13:36Vid 71 års ålder har man knappt några jättesnabba fibrer kvar - de bryts ner i den allmäna degenerationen, och för yngre förmår- träna LSD så kan du eliminera dina FTx, eller tung explosiv styrka ger omvänt ST/FTa ->FTx.
Men fortfarande kan en välträna
Vid 71 års ålder har man knappt några jättesnabba fibrer kvar - de bryts ner i den allmäna degenerationen, och för yngre förmår- träna LSD så kan du eliminera dina FTx, eller tung explosiv styrka ger omvänt ST/FTa ->FTx.
Men fortfarande kan en välträna