Quote from Guest on 5 August 2012, 09:27Jag har kört på ett år nu och nått upp till mina första mål. Milen sub40 och halvmaran sub100. Nu vill jag givetvis gå vidare och förbättra mig, milen sub38 och halvmaran sub95. Jag tänkte även köra LL i höst och siktar på sub150.
Hur går jag vidare i mi
Jag har kört på ett år nu och nått upp till mina första mål. Milen sub40 och halvmaran sub100. Nu vill jag givetvis gå vidare och förbättra mig, milen sub38 och halvmaran sub95. Jag tänkte även köra LL i höst och siktar på sub150.
Hur går jag vidare i mi
Quote from Funbeat user on 5 August 2012, 09:37Spontant tycker jag att du verkar snabbare än du är uthållig.
Så lite mer långpass kanske inte är fel?
Spontant tycker jag att du verkar snabbare än du är uthållig.
Så lite mer långpass kanske inte är fel?
Quote from Funbeat user on 5 August 2012, 11:41Tycker tvärtom. Gör man under 40 på milen borde man göra långt under 3 min på 1000 m. Mer intervall ökar vanan av fart.
Tycker tvärtom. Gör man under 40 på milen borde man göra långt under 3 min på 1000 m. Mer intervall ökar vanan av fart.
Quote from Funbeat user on 5 August 2012, 12:45Tack för tipsen, jag tror att båda är rätt ute, eftersom jag bara kört i ca ett år är inte uthålligheten den bästa. Intervaller började jag med nu på sommaren och det verkar ge bra resultat.
Hur ofta kör ni intervaller, ett eller flera pass i veckan?
Tack för tipsen, jag tror att båda är rätt ute, eftersom jag bara kört i ca ett år är inte uthålligheten den bästa. Intervaller började jag med nu på sommaren och det verkar ge bra resultat.
Hur ofta kör ni intervaller, ett eller flera pass i veckan?
Quote from Funbeat user on 6 August 2012, 00:23Jag brukar/brukade försöka köra tre pass i veckan och då ett intervall, ett tempo och ett långpass. Intervallerna kan ju sedan varieras beroende på om du framförallt vill få upp hastighet eller uthållighet.
Jag brukar/brukade försöka köra tre pass i veckan och då ett intervall, ett tempo och ett långpass. Intervallerna kan ju sedan varieras beroende på om du framförallt vill få upp hastighet eller uthållighet.
Quote from Funbeat user on 7 August 2012, 07:12Med endast två löp-pass i veckan är svaret ganska enkelt. Dubbla antalet pass och lägg in några långpass så är du under 90min på halvmaran innan året är slut.
Med endast två löp-pass i veckan är svaret ganska enkelt. Dubbla antalet pass och lägg in några långpass så är du under 90min på halvmaran innan året är slut.
Quote from Funbeat user on 7 August 2012, 09:06Från det man börjar träna löpning tills man når sitt bästa resultat tar ca 8-10 år. Om man försöker gå fortare fram är risken stor att man drabbas av skador, och aldrig når sin topp. Går man långsammare fram så kommer åldern i fatt. Du har ju rätt tydliga
Från det man börjar träna löpning tills man når sitt bästa resultat tar ca 8-10 år. Om man försöker gå fortare fram är risken stor att man drabbas av skador, och aldrig når sin topp. Går man långsammare fram så kommer åldern i fatt. Du har ju rätt tydliga
Quote from Funbeat user on 7 August 2012, 09:55Det är lätt att man tror att långpassen inte ger så mycket fart och därför kör "för mycket" intervaller och snabba pass och då sliter och ökar skaderisken. En vän som sattsar på Iron man och i stort sätt utslöt tempo och intervaller i träningen under denn
Det är lätt att man tror att långpassen inte ger så mycket fart och därför kör "för mycket" intervaller och snabba pass och då sliter och ökar skaderisken. En vän som sattsar på Iron man och i stort sätt utslöt tempo och intervaller i träningen under denn
Quote from Funbeat user on 7 August 2012, 10:07Tack igen för att ni tar er tid att svara.
@Lars, tanken är att köra på med löpningen under många år. Skador har jag kännt av redan under mitt första år. Efter halvmaran förra hösten åkte jag på löparknä. Efter det är jag försiktigare och håller koll på
Tack igen för att ni tar er tid att svara.
@Lars, tanken är att köra på med löpningen under många år. Skador har jag kännt av redan under mitt första år. Efter halvmaran förra hösten åkte jag på löparknä. Efter det är jag försiktigare och håller koll på
Quote from Funbeat user on 7 August 2012, 10:55"Gör man under 40 på milen borde man göra långt under 3 min på 1000 m"
Menar du att under 40 min på milen skulle motsvara 2.50 på 1000m?
Vad baserar du detta på?
Jag har varit god för runt strax under 40 min/mil under många år och skulle ha verkligen s
"Gör man under 40 på milen borde man göra långt under 3 min på 1000 m"
Menar du att under 40 min på milen skulle motsvara 2.50 på 1000m?
Vad baserar du detta på?
Jag har varit god för runt strax under 40 min/mil under många år och skulle ha verkligen s