Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSnabbare sprint?
You need to log in to create posts and topics.

12

Nu behöver jag lite hjälp. Jag har blivit utmanad av en bekant. Tanken är att vi ska springa 800 meter samt 10 km. Dock inte samma dag...

Milen är jag inte ett dugg orolig för, för han kommer inte att orka hela distansen. Åtminstone inte i ngt tempo som

Om han är "otäckt snabb" och du är "långsam", känns det spontant som du kommer få smisk om du så tränar på att bli snabbare i flera år.

Olika varianiter på korta intervaller, från 150 m upp till 600 m. nära tävlingfart och med kort vila för att komma över mjölksyretrösklen.

Även styrketräning kan hjälpa till att öka farten.

Markus: Ja, nu vet jag ju inte vad "otäckt" innebär. Själv har jag aldrig sprungit 800 meter förutom när jag sprungit 4 minuter i 5-tempo på intervallträning. Jag borde ju hur som helst kunna träna mig till liiite bättre tider på 800 meter genom systemati

Som sagt intervaller 2 - 400 meter eller så. Avslappnad löpning i hög fart är hemligheten ... sen kommer tiden att bero på hur väl du disponerar loppet o hur mycket mjölksyra du pallar

Frågan är hur lång tid du har på dig? ja korta intervaller i hög fart borde vara modellen för just 800m. Och sen känna på sträckan några gånger innan med. För att kolla förbättringarna av träningen och försöka känna av ungefär vilken fart som passar just

Tidsaspekten är något oklar, men det blir troligen någon gång under senhösten.

Håller med Anders och Kent. Men för att göra egentliga förbättringar av din tid på 800 meter behöver du jobba hårt med att höja mjölksyratåligheten... Men se det positiva, du kommer definitivt bli snabbare på milen på köpet 😉

Örjan:

Det stämmer nog bra att man bör öva på sin mjölksyratålighet med. Något jag inte tänkt på förrens på sistånde efter lite läsande härinne på FB. Men reflekterade inte över intervaller och långpass för drygt ett år sen heller. Har dock börjat tillä

Att blanda och köra 200m med kortare vila och även 100-400m i maxfart med lång vila. Som många antyder. Det som kommer avgöra din tid är vilken grundsnabbhet du har och din anaeroba kapacitet (Som kan förbättras avsevärt på några veckor!).

Det är en kon

12