Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Ok, 7 veckor kvar till Hässelbyloppet och jag funderar på hur jag bäst lägger upp träningen för att nå mitt mål som är att komma under 40 min.

Mer specifikt undrar jag om kvalitetspassen (blir nog 1-2 per vecka för mig) ska vara tröskelpass eller höginte

Med ett fartpass i veckan skulle jag köra träning i tävlingstempo. Mitt förslag är spring 2 km i tävlingsfart, jogga i 3-5 minuter och 2 varv första veckan. Öka sedan med en intervall när du är redo tills du klarat en gång med 5 repetitioner.

Kör du ett

Bumpar denna tråd; jag tränar också för att gå under 40 på Hässelby. Sprang igår Hälsoloppet och prövade att gå med sub 40 farthållaren. Höll tempot lätt i 2,5 km, sen började tröttheten komma och vid 4,5 fick jag släppa. Tappade sedan mer eller mindre lu

De kvalitetspass jag brukar springa när jag närmar mig ett millopp jag på ett kvalitetspass i tävlingsfart per vecka. Sen brukar det även bli ett andra kvalitetspass där jag försöker bygga mina svagheter. Passen i/kring tävlingsfart är av två varianter oc

Stegringslopp tränar pannben, fartkänsla och fartuthållighet. Börja lugnt och se till att minska kilometertiden varje kilometer. Försök att springa så många som möjligt. Sen är det bara att jogga ner.

Tackar för responsen!
Är just hemkommen från ett mycket lärorikt försök att genomföra passet som Jonas föreslog. Körde 3x2 k med 4:15 joggvila. Kändes bra, första 2k @ 3:54, följt av 3:51 på andra följt av tvärstopp på tredje i ett litet motlut. Var nära

Emil, jag tror på kombinationen av att träna det som man är dålig på för att man behöver det och att träna det man redan är bra på för att man blir glad! För min del behöver jag träna fartuthållighet men kommer lägga in lite 400-hundringar för självförtro

Tack för tips och pepp! Ska helt enkelt träna mer på att ha ont! Långa intervaller är ju inget annat än smärta, så det ska jag köra!

körde 6*1000 i lördags @3.45, eller snarare hade den målbilden. Klarade 2*1000, sen blev det 750, 550, 700, 550 på måltiden..... jisses vad trött jag blev, helt ofattbart.

Emil: 3:45/k är för snabbt om "bara" vill ta dig under 40min på milen. Då skulle jag hellre sikta på att hålla 3:55-4:00/k.

Ett 3:45/k tempo för någon som gör 40min på milen är nog nästan kring VO2Max fart. Sådana intervaller brukar man ha lika lång vil

12