Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

ja du ser, jag har ett program från Marathon som ger mig träningsförslagen....

Mer specifikt ju närmare tävlingen du kommer tror jag på. Håller alltså med Magnusson, kör hellre 3*3km i 4.00-4.05 än tusingar i 3.45.

//johan

Emil: Men något pass har du väl i veckan i målfarten? Det brukar alla program ha när det närmar sig tävling. Speciellt om man kliver av efter 6 km i ett tidigare är det viktigt att få in vana att springa i den hastigheten.

I övrigt angående intervaller ä

Det är stor skillnad på tider på bana kontra elljusspår. Om du kör på bana krävs nog 3:45-3:50 på tusingarna för att vara på säkra sidan. Det handlar dock att lära sig att det inte är slaviskt utan man ska genomföra passet. Dagsform varierar... Alltså sän

När det är korta intervaller springer jag gärna bana, långa kör jag i terräng, men väldigt platt sådan. Tror jag ska köra på ett tidigare tips, dvs gå ut i ngt lägre tempo och öka lite/km. Typ 4,20 start och sedan öka farten (minska tiden) med 5s/km.

(Y)

idag satt den; 4*2km i 3,55-4,0 tempo. joggvila 2min. Genomförd med bravur, grymt kul att orka!

Om du vill variera intervalluppläggen lite kan jag dela med mig av en egen variant på "omvänd stege" som jag kallar becquerelintervaller, eftersom man halverar sträckan...

4+2+1+0,5 km där 4:an går i ca halvmarafart, sedan snabbar du på med 10 s/km för v

Så, hur gick det? Jag bommade, var aldrig nära. Gick ut lugnt enligt plan men tappade förmycket på 4 resp 7km.... 41.15 i mål...

12