Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSnakebites!
You need to log in to create posts and topics.

Jag har följt Daniels & Håkans diskussion i flera trådar. Jag läste alla länkar som Håkan postade. Jag skulle vilja påstå att i detta fall så har Håkan gjort ett fel i tolkningen av diagrammet.

I artiklarna kommer de fram TILL:
- Bredare däck behöver int

Daniel Ridings: Jeg glemte å takke for muligheten for parkering hos deg Daniel.

Jeg må ha det til gode til en annengang.

Mats:
Du, och kanske flera, har inte läst däckstrycksdiagrammet rätt.
Viktangivelsen är wheel LOAD, all vikt skall alltså vara med.
(Väg dig fullt påklädd inkl cykel, med vattenflaskor o dyl, före en tur så får du fram den vikten)

Och återigen:
Bara för

Tack Håkan C, det blir nog 25 mm nästa gång om jag inte cyklat bort 20 kilo tills dess 🙂

700-23 eller 700-25 ... skillnaden ska man nog ta med en nypa salt.

Jag har 700-25 Conti "någonting-skin" (Gatorskin? XXXskin) och jag har Conti 700-23 (GP4000). De är monterade på hjul så jag kan mäta dem.

Det skiljer sig 0,5 mm mellan dem. 23mm däck,

Här är Daniel och jag helt överens.
Siffrorna på däckens sidor som BORDE betyda ngt om bredden kan man INTE lita på.

Däcksbredden jag talar om är den UPMÄTTA bredden, precis som hjullasten är den UPPMÄTTA lasten.

Men nogrannheten i mätningarna behöver i

Om man läser texten under diagrammet står det "Example - Rider and bike weight 100 kg. Weight distribution 45%/55%. Wheel load 45kg/55kg" Detta ger enligt exemplet för ett 20mm 125psi resp 155psi.

Alltså är det inklusive förare, cykel och tillbehör, men

Jörgen Andersson skrev:
> för att mäta korrekt måste man ha två badrumsvågar

Det räcker bra med en våg, om den är flyttbar.
Eller så vänder du helt enkelt på cykeln.

Eller så kan man cykla runt och testa sig fram.

Av hela den här diskussionen har jag fått en nyttig påminnelse om att jag inte behöver lika mycket tryck i framdäcket. Det visste jag, i och för sig, men man slarvar ibland. Jag hade börjat slarva.

Resten

Beror det på att djurskyddsmyndigheten tycker att alligatorer o pytonormar inte ska må pyton av felaktigt foder?