Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Efter den här ovanligt låååånga och regniga våren(sommarn är inställd ju) är det väl snart dags att börja tänka på vinterhalkan. I år ska det bli ett par dubbade skor och när jag såg att friiddrotsskorna ska reas ut från hyllan fick jag en fundering? Har

Spikskor funkar utmärkt på packad snö och is och jag använder det ibland när jag springer backe på vintern. Men det är inget jag springer distanspass i.

Testade att springa ett längre intervallpass i spikskor i vintras men då hade jag glömt att det var

Om du verkligen vill köra med friidrottsspikskor rekommenderar jag att kolla åt höjdhoppshållet, de har spikar även under hälen, inte bara under framfoten. Skulle dock själv inte välja att springa långpass med spikskor för att vara ärligt...

Springer i orienteringsskor hela vintern (Icebug spirit OLX), funkar utmärkt!

Har inte själv testat men såg tips på Runners (tror jag det var) om att ta gamla skor och skruva i små små skruv i sulan och sedan knipsa bort skruvhuvudet efteråt så bara 2-3 mm sticker upp.

Detta var en konstig diskussion. Varför skulle man köpa spikskor för att springa på vintern då både VJ, Salomon, Inov8, Icebug och några till har skor som är specialgjorda för detta?

Eller så använder man vanliga träningsskor? Det funkar oftast väldigt bra och är mkt skönare.

Det beror lite på hur man bor och vilka underlag man springer på/i.
Men visst - ibland funkar det. Men om "ibland" = X% så vill jag även kunna springa (100-X)%

Under många år sprang jag med vanliga löparskor på vintern, oavsett underlag. Jag såg det som styrketräning att försöka hålla balansen. Det fungerade rätt bra.

Sedan ett antal år har jag ett par Icebug som fungerar väldigt bra på isiga underlag. Jag kan

Jag har testat skruvdubb: http://www.best-grip.se/bestgrip-3000/16-0

Kom dock fram till att jag inte trivdes med dubbade skor. De är bra på isgata men mina löprundor är aldrig 10 km eller längre isgata. På asfalt, gatsten, grus, lössnö mm ställer dubbarn