Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningspänstträning!!
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!!
jag är en kille som är skadad för tillfället i knät,så jag har bara kunnat träna överkropp de senaste veckorna och har nästan förlorat all min spänst.Så jag undrar om det finns någon effektiv spänstträning så att man snabbt kommer tillbaka till dit

Om det är knät du är skadad i är det ju mest spänsten i underbenen du kan jobba med. Jämfotahopp är bra för spänsten men kan ända medföra mer belastning för knäna än vad du tål så det är svårt att säga vad du skulle kunna göra i detta läge. Antagligen får

Tå hävningar borde vara bra för spänsten och ingen belastning i knäet

Observera att jag absolut inte rekommenderar det här förrän knäna är helt friska!!!

Men när de är det kan du bygga upp en fenomenal spänst med övningarna på den här sidan: http://www.sport-fitness-advisor.com/plyometrics-for-martial-arts.html

Fast gör i

Obs, vanliga, hederliga tåhävningar gör en bara stark, ej spänstig. Det krävs mer explosiva rörelser för att frammana den rätta studsen i benen. S.k. plymetisk träning är som Godiva skriver perfekt för detta. Men frågan är om det är så bra i det här läget

Ove, du är nog inne på samma spår som jag då, det är ganska lätt att riva upp gamla skador om man går på med plyometrisk träning för snabbt. Man måste fasa in övningarna lite mjukt, men hur fort fram man kan gå osv vet jag inte. Det är nog otroligt indivi

är du skadad i knät kan du förmodligen ändå träna sätesmuskel o höfter. I sätet har du en ganska stor del av hoppstyrkan. Alla övningar där gluteus o höftmusklerna får jobba hjälper dig. Förvisso bygga spänsten på explosivitet. Men "i brist på bröd får ma

Hopp i alla dess former ger en utmärkt spänstträning och även en riktigt bra snabbhet om man har sprinterambitioner. Dock lirar det inte så bra med ett skadat knä. Med lite försiktiga tester kanske du kan hitta en övning som inte belastar skadan?

Hoppa hopprep kanske, det ger både spänst-, koordinations- och konditionsträning. Man hoppar ju inte särskilt högt, så det borde inte särskilt påfrestande för knäna. Nu vet jag ju inte vad du har för knäproblem, men det är väl bara att prova om du tror at

Här kommer en bra "kontorstolsövning". Ställ in stolen så att du sitter i 90 grader, ungefär. Lägg en tyngd i knät och gör explosiva tålyft och sakta tillbaka. Mjuka upp först. Kör 3 x 20 eller vad som behagas. Öka på vikten när du känner dig starkare. Bo

12