Quote from Guest on 26 April 2008, 00:51När jag läst om skillnader här säger man mest följande
SPD = Lättare att gå i
SPDSL = Lättare i vikt samt bättre kraftöverföring från fot till backen
Sen finns det lite andra varianter som nämns..Jag har SPD pedaler och skor och ska köpa nya pedaler..
När jag läst om skillnader här säger man mest följande
SPD = Lättare att gå i
SPDSL = Lättare i vikt samt bättre kraftöverföring från fot till backen
Sen finns det lite andra varianter som nämns..
Jag har SPD pedaler och skor och ska köpa nya pedaler..
Quote from Funbeat user on 26 April 2008, 01:01Nr1 - Ser snyggare ut med cykeln!
Haha, tro inte på det jag sa nyss, även om du säkerligen i vissa fall kommer att få bättre bemötande.
Nr2 - Bättre inställningsmöjligheter för fotens vinkel samt float mot cykeln.
Nr1 - Ser snyggare ut med cykeln!
Haha, tro inte på det jag sa nyss, även om du säkerligen i vissa fall kommer att få bättre bemötande.
Nr2 - Bättre inställningsmöjligheter för fotens vinkel samt float mot cykeln.
Quote from ellen olsson on 26 April 2008, 09:20> Vem skulle byta bort SPD till SPD-SL direkt vid tillfälle?
På en racer så skulle jag aldrig tveka. Nu kör jag i.o.f.s. med Look Kéo på landsvägen men SPD hör hemma på MTB och CX.
> Vem skulle byta bort SPD till SPD-SL direkt vid tillfälle?
På en racer så skulle jag aldrig tveka. Nu kör jag i.o.f.s. med Look Kéo på landsvägen men SPD hör hemma på MTB och CX.
Quote from Johan Lindhoff on 26 April 2008, 09:50Jag har bytt från sdp till spd-sl i år och kört ca 40 mil. Hittils är jag mycket nöjd:
*Man sitter fast bättre
*Inget knak eller glapp
*Inga domningar i fötterna längre
Den främsta orsaken till att jag bytte var att mina gamla skor av fitnesstyp inte var
Jag har bytt från sdp till spd-sl i år och kört ca 40 mil. Hittils är jag mycket nöjd:
*Man sitter fast bättre
*Inget knak eller glapp
*Inga domningar i fötterna längre
Den främsta orsaken till att jag bytte var att mina gamla skor av fitnesstyp inte var
Quote from Funbeat user on 26 April 2008, 09:54Speedplay! Bara namnet ger positiva vibbar!
Speedplay! Bara namnet ger positiva vibbar!
Quote from Funbeat user on 26 April 2008, 09:56Jag köpte nyss ny cykel. HAde SPD på gamla och hade bl a ett par nästan helt nya rätt schyssta skor + ett par obonade pendlar/vinterskor med det systemet. Så jag hade också lite svårt att välja. Men jag tog SPD-SL och jag tycker det är betydligt skönare.
Jag köpte nyss ny cykel. HAde SPD på gamla och hade bl a ett par nästan helt nya rätt schyssta skor + ett par obonade pendlar/vinterskor med det systemet. Så jag hade också lite svårt att välja. Men jag tog SPD-SL och jag tycker det är betydligt skönare.
Quote from Funbeat user on 26 April 2008, 10:04Du ska inte stå stilla o fippla om du inte har ett mycket bra balanssinne.
Risk för fallskada!
Du ska inte stå stilla o fippla om du inte har ett mycket bra balanssinne.
Risk för fallskada!
Quote from Funbeat user on 26 April 2008, 10:32Det låter ganska enhälligt.
Och frestande!Så pedaler för 800+ spänn och skor för 1500 bortkastat! Adapterplattor för SPD-skor till SPD-SL. Likvärdigt? Eftersom nya pedaler ändå ska skaffas..
Det låter ganska enhälligt.
Och frestande!
Så pedaler för 800+ spänn och skor för 1500 bortkastat! Adapterplattor för SPD-skor till SPD-SL. Likvärdigt? Eftersom nya pedaler ändå ska skaffas..
Quote from Funbeat user on 26 April 2008, 10:36Skulle ta en ordentlig titt på speedplay som David säger. Anledningen till att jag har SPD-SL är att det satt på min beg cykel.
Skulle ta en ordentlig titt på speedplay som David säger. Anledningen till att jag har SPD-SL är att det satt på min beg cykel.
Quote from Berit Bengtson on 26 April 2008, 11:33Andreas Andersson skrev:
> Denna manöver är tex omöjlig på andra pedalerVilken manöver är det?
Att snedställa klossarn mha av kilar, inköpta från bikefit.com eller hemtillverkade, är inget som är begränsat till Speedplay.
Hos http://www.bikefit.com/pro
Andreas Andersson skrev:
> Denna manöver är tex omöjlig på andra pedaler
Vilken manöver är det?
Att snedställa klossarn mha av kilar, inköpta från bikefit.com eller hemtillverkade, är inget som är begränsat till Speedplay.
Hos http://www.bikefit.com/pro