Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSPD pedaler och "vispar"
You need to log in to create posts and topics.

Ursäkta en okunnig men vad står SPD och vispar för och hur kopplar man in foten på dessa pedaler och vad är det som är så fantastiskt med dessa pedaler kontra vanliga pedaler.
Om dessa två olika typer nu är bra vilket märke ska man titta efter och vad ska

Hejsan!
Ta en titt på tråden som heter något i stil med "Däck för vintercykling", där avhandlades SPD och Eggbeaters och det ligger även finfina bilder på dem så du kan se hur de ser ut.
Fördelen är väl kort och gott att foten sitter fast i pedalen så att

Så här hette tråden: "Vad är rätt däck att ha vid snömodd?"

Titta i Cykelgruppen så hittar du den.

Jo jag starade den tråden och fick lämpliga svar, det var även där jag såg bilderna på vispar som öppnade min nyfikenhet och kände att jag startar en separat tråd om min fråga.
Tack för utförlig beskrivning här ovan.
Hälsningar Micke

Ahaa, missade det.
En liten ingrediens jag missade var klossarna. Till pedalerna följer klossar som man skruvar fast under skorna (särskilda skor men anpassade fästen). Det är dessa klossar som man klickar i pedalerna.
Titta på t.ex. cykelcity.se eller ev

Det är Speedplay som gäller på racer.

Ah, dom där ja. Var tvungen att googla på Speedplay för att hänga med men kände igen dem när jag såg dem.
Jag har bara kört med Time och Look landsvägspedaler men har sett speedplay nu när jag scannar markanden för att reda ut vad jag ska ha på en ny cyke

Räknar du kvadrat mm så lär Speedplay ligga bra till.
Speedplay Zero har ställbar rörlighet och är därför suveräna för oss med klena ben.

Hahaha, låter som något för mig, den ständige motionären 🙂

Jisses.....dom där "speedplay" ser ju ut som mekaniken på gitarrerna jag bygger.
Det var ju högteknologi värre än Nasa. Kan dom brygga kaffe?
Priset får man hoppas att det är per par.
BILD:http://www.racerdepan.se/upload/speedplay-stainless.png

Hälsning