Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSPD pedaler och "vispar"
You need to log in to create posts and topics.

Mekaniken sitter i spurtklossen.

Speedplay:

"Knee-friendly, non-centering free float." ... hmm, inte dumt. Dessa gamla knä skulle uppskatta det.

Särskilt dyrt var det inte. Andra pedaler i hygglig kvalitet kommer upp i det eller bra nära.

vad e skillnaden mellan Speedplay och Shimano, SPD-SL pedaler?

Markus Ekendahl skrev:
> Det jag reagerade på när jag såg Speedplay var att de har
> ganska liten anläggningsyta mot skon/foten men det kanske
> inte spelar någon roll om man köper en styv sko?

och

Saman Rashid undrade:
> vad e skillnaden mellan Spee

Finns det inget diagram som visar exakt hur stor anliggningsyta som de olika klossarna har?

Har ni några erfarenheter angående hur lätt det är att koppla ur sig ur pedalerna. Jag är lite handikappad på så sätt att muskeln som normalt vrider foten så att den kopplas ur är borttagen och används till annat på mitt högra ben. Jag har shimano spd sl

Jag har inte klart för mig just hur stor ytan är i dessa SPD-SL och liknande konstruktioner.

Klossen, åtminstone framtill, ligger under ytan. Eller finns det något i konstruktionen jag inte ser. Det ser ut som det är den bakre delen som bjuder på en yta

Ett skäl att ha pedaler som man trycker fast skon i, på en MTB är att rundtrampet gör att kraften till hjulet blir jämnare, vilket är viktigt på underlag med begränsat grepp.

Samt att man får med sig hojen över hinder lättare och att man kan hålla kvar pedalerna under fötterna. Det blir inte lika många olyckor om man sitter fast.

Speedplay:

Mekaniken sitter i skorna. Får den plats i MTB skor? Rent konkret, sitter mekaniken i skor på ett sådant sätt att man kan gå i dem?

Nu när jag tänker efter, försöker jag komma på sista gången jag behövde gå i skorna. Ja, nu minns ja, ICA-buti