Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSPD pedaler och "vispar"
You need to log in to create posts and topics.

Javisst går det att gå med Speedplayklossar under skorna.
Det blir som vanligt, gåsagång med racerskor.

Sedan behöver man inte gå med racerskor på fötterna vid förflyttning på stengolv i foajéer.

Tack!

Det tycks finnas två typer av Speedplay, Speedplay Frog och Speedplay Zero (jag tittar på Cyclecomponents). Klossen på Frog ser annorlunda ut. Det finns kanske till och med tre ... Speedplay Light Action.

Under Light Action modellen står det "15 g

Satsa på Zero med ställbart float så kan du hitta en variabel till att justera.

Klossarna ingår i pedallleveransen.

Daniel: Tror tyvärr inte att Speedplay funkar till MTB-skor. Kräver en platt sula utan dobbar (vanlig racersko). Dessutom tycker jag att klossen är lite känslig för geggamoja. Har de blivit för skitiga får man ta isär den och göra rent och smörja upp den.

Ett par röda Speedplay Zero är på väg. Får dem på måndag. Känns som jag är lite tidigt ut att döma av eländet utanför.

Jag har längtat tillbaka till riktiga cykelskor men jag var säker på att knäna inte skulle hålla för SPD-SL eller liknande konstruktion

Daniel: Vad blev det för cykel? Surly cross check eller?

Kona Jake tittade jag på också men tyckte att en alu-cx låg lite för nära de andra cyklarna jag har. Stål och frigång för dubbdäck och skärmar avgorde. Så du är ute efter racer, ska du kanske köpa min pärla 😉 : http://www.funbeat.se/training/show.aspx?Tr

I slutet av november hade jag ganska besvärligt med knäna. Det var slutet av första året jag körde med spd istället för gammaldags clips. "Clipless" kändes helt överlägset, när man cyklade, men jag hittade aldrig en bra vinkel på klossen. Jag märker nu nä

Daniel, du noterade aldrig det lilla pluset och det lilla minuset vid skruvarna?
Äggvispar behöver du inte justera, eller det går inte.

Bruse ... jag har alltid svårt för binära val + = hårdare (som är något negativt "-" för mig) eller + = lättare (som är något positivt för mig).

Detaljer, detaljer ... empiriska försök har resulterat i kunskap, som jag nu har glömt. Men också inskikt, lä