Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSpd vs. Look på Racer?
You need to log in to create posts and topics.

Jag ville kunna använda samma sko till mtb och racer och bytte till den här pedalen på landsvägshojen:

BILD:www.cyclecomponents.com/images/artiklar/zoom/SHPDA520_1.jpg

Funkar, men känslan är nog ändå bättre med mina gamla low-end Shimano racerskor med L

Det som betyder nåt är om man har bra skor som passar på fötterna, inte vilket pedalsystem man använder, imho.

Det gäller i och för sig att ha en cykel också.

Jag körde med SPD i början men var aldrig riktigt nöjd...

Bytte ganska snart både skor och pedaler och kör nu med Vittoria-skor och LOOK pedaler. Passar mig perfekt!!

Det spelar ingen roll, bara det är bra pedaler. 😉
Look, shimano, time eller speedplay.

Alla funkar, det är bara en fråga om tycke och smak.

David gillar speedplay.
Jag kör med look och kan välja "float" med klossen och är nöjd
Håkan C kör med shimano

Håkan, jag har testat ALLT! Andra skor, flytta klossarna typ femtielva gånger, ja you name it så har jag testat det. Nu blir det ju snart mindre och mindre spinning och mer och mer utecykling och då har jag inga större problem, får ta tag i det igen i hös

kombipedaler
http://happymtb.org/2009/09/25/pedal-for-den-som-inte-satter-ner-foten/

Jag körde SPD på räsern i flera år, men bytte till SPD-SL förra våren. Inget byte jag är helt nöjd med, för räserkloss är rätt kasst på många sätt. SPD har också nackdelar, främst en aningen sämre fasthållningsförmåga vid kraftiga drag i pedalerna, t ex v

Vad är det som är sämre med en racerpedal på en racer jämfört med SPD?

Sämre rörelsevidd i sidorotation (vilket ger större knäbelastningar vid stående cykling, t ex spurter och klättringar). Helt glatt underyta på skon vilket gör det extremt halt när man ska klicka i snabbt efter ett stopp eller om man behöver ha fotisättnin