Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSpikskor?
You need to log in to create posts and topics.

12

Tänkte prova springa ett banlopp, 10000 m. Vilken typ av sko är då bäst??

Dina vanliga tävlingsskor om du inte är van att springa i spikskor. Annars ett par spikskor för långdistans.

Ok! Tack så mycket 🙂

Håller med. Skulle inte rekommendera att springa i spikskor utan att du tränat i dem några gånger först. Även att springa på bana är lite annorlunda, och det är bra med lite vana från underlaget.

Ursäkta en korkboll, men varför ska man ha spikskor på 10000m? Det verkar ju vara fullkomlig overkill, inte sjutton tappar man fäste med ett par vanliga skor (utan spikar) med de accelerationer och de hastigheter det blir fråga om på 10000?

EDIT: OBS, de

Spikarna gör kanske inte så stor skillnad, men det är ju en del skillnad i vikt. Nike Zoom Victory väger t.ex. bara 96 gram. Med sina 1500 spänn i inköpspris (på Löplabbet) tror jag det kan vara tidernas dyraste sko per gram!

Men jag håller med föregåend

Som Adde säger gör själva spikarna inte nämnvärd nytta på 10k, däremot vikten som ofta är lägre på spikskor.

En faktor jag vill tillägga är att om man har styrkan i vaderna att springa på framfötterna får man bättre studs/tryck mot underlaget med spiksk

Tack för alla svar! Kommer springa i mina gamla trotjänare den här gången. Kanske blir några lättare skor till nästa säsong, om jag fastnar för banlöpning(vilket inte är sååå troligt)!

Tackar även för den fina låten, den och några andra gamla godingar gj

En sak som jag inte såg nån nämna med spikskor är ju löpkänslan med sånna! Man får lust att springa fort, men det kan ju vara ödestigert på 10 000m, om det går för fort i början alltså 🙂

12