Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSpikskor?
You need to log in to create posts and topics.

12

Vid vilken distans (eller kanske snarare hastighet?) börjar spikarna göra skillnad?

På moderna banor vet jag inte om spikar egentligen är så nödvändigt på nån distans? (Det har ju genom kommit en del experimentskor med enbart taggiga sulor). Kolstybb var lite annorlunda, särskilt om den inte var så välskött - eller blöt.

Ni som springer

Jag tycker ungefär 3.30/km är den fart då det börjar kännas naturligt att gå över och springa på "tå", alltså landa på främre delen av foten först. Länge sen jag sprang med spikskor nu, men det borde ju vara vid den farten man börjar få nytta av spikarna.

Tomas: Tjänar man i så fall på spikskor bara för att de har liten (eller obefintlig) häluppbyggnad? Så själva spikarna har ingen större roll (med dagens banor)?

Jag tycker spikarna har betydelse. Dom ger ett "bergfast" grepp i varje frånskjut, men det kan nog vara lika mycket en känsla som verklig nytta! Jag har aldrig testat att springa på bana med lätta tävlingsskor för asfalt, så det är möjligt det går lika br

Jag skulle säga som Tomas, runt 3.30 tempo. Det är stor skillnad på lätta tävlingsskor och spikskor när det gäller känslan. Det finns olika typer av spikskor som är lämpade för olika distanser och grenar, det finns också olika spikar med olika längd.
För

12