Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag har satt som mål att klara springa 2 mil under 1:54...(på löparbana..) den 1 juli 2013....

har sprungit 1 mil på 54:25...(förra året)....ligger väl på nått liknande nu..

springer 4km på ca: 21 minuter(ej på max...kan nog kapa lite till)...

försöker

Du kommer nog att få ett flertal oförenliga råd. Mitt är att försöka springa dina korta pass 5-6 km snabbare (snabbdistans), att lägga om dina 10-15 km-pass till 12-20 km istället, och att få med lite 1000-2000 m intervaller bland dina intervall/fartleks-

Periodisering och progression.

Ja, progression skrev inte jag, men det tog jag för givet. Och med periodisering antar jag att David menar pulsering? Eller längre perioder med olika fokus? Om pulsering: bra.

Olika perioder har olika syfte.

mina "långdistanspass" kommer öka med tiden...kommer försöka öka 1 km varanan vecka ungefär..

Intervallpassen har jag i stort sett just börjat med....tänkte köra 800 metersintervaller ett tag till..tills jag klarar av 7-8 st i bra tempo..snittar nu mina

Wow tre nästan bekanta ord i ett helt nytt sammanhang. För att kapa tråden lite; skulle ni kortfattat kunna förklara vad som avses med periodisering, progression och pulsering i löpsammanhang? Avser att själv lära mig springa längre och snabbare så nu för

Du verkar ha mycket att lära.

Japp!

Du kommer lätt att nå ditt mål. Men det är trist o jobbigt att springa på bana om man är ovan, varför inte göra målet i lätt terräng?