Quote from Guest on 13 June 2010, 09:38Hej,
har råkat ut för något mycket underligt de sista veckorna. För ca 2 veckor sedan fick jag någon slags kramp/smärta i vänster lår (även smalben) som kom efter ca 1 km. Det kom liksom smygande och var en väldigt obestämbar smärta. Tyvärr ville den inte
Hej,
har råkat ut för något mycket underligt de sista veckorna. För ca 2 veckor sedan fick jag någon slags kramp/smärta i vänster lår (även smalben) som kom efter ca 1 km. Det kom liksom smygande och var en väldigt obestämbar smärta. Tyvärr ville den inte
Quote from Elias Engqvist on 13 June 2010, 09:48Troligen spänner du dig då du fokuserar på att sätta ner framfoten först - i alla fall en teori.
Troligen spänner du dig då du fokuserar på att sätta ner framfoten först - i alla fall en teori.
Quote from Funbeat user on 13 June 2010, 11:31Jag tror på Christer. Är personligen lite sur över att fokus liger så mycket på fötterna när man diskuterar löpteknik, hur fotisättningen ser ut är i min värld bara en konsekvens av resten av rörelsen. Nyckeln är hög frekvens och avslappning i alla muskle
Jag tror på Christer. Är personligen lite sur över att fokus liger så mycket på fötterna när man diskuterar löpteknik, hur fotisättningen ser ut är i min värld bara en konsekvens av resten av rörelsen. Nyckeln är hög frekvens och avslappning i alla muskle
Quote from Funbeat user on 13 June 2010, 13:03Tack för era synpunkter. Det verkar som om jag kanske är nåt på spåret ändå. Det konstiga är ju att jag aldrig har råkat ut för just det här tidigare, och då har jag ju ändå motionerat med löpning till och från större delen av mitt liv... Men det är väl å
Tack för era synpunkter. Det verkar som om jag kanske är nåt på spåret ändå. Det konstiga är ju att jag aldrig har råkat ut för just det här tidigare, och då har jag ju ändå motionerat med löpning till och från större delen av mitt liv... Men det är väl å
Quote from Funbeat user on 14 June 2010, 10:31Jag tror också på Christers teori. När jag började med minimalistiska skor blev det alldeles för mycket fokus på framfotalandning och vaderna fick lida första veckan. Sen lärde jag mej slappna av med foten och landa på mellanfoten (eller utsidan av mellan
Jag tror också på Christers teori. När jag började med minimalistiska skor blev det alldeles för mycket fokus på framfotalandning och vaderna fick lida första veckan. Sen lärde jag mej slappna av med foten och landa på mellanfoten (eller utsidan av mellan
Quote from Funbeat user on 14 June 2010, 12:27Alltid när man ändrar rörelsemönster finns en ökad risk för problem. Även om det nya rörelsemönstret överlag är skonsammare mot kroppen är det alltid nån muskel som får jobba hårdare.
Att byta löpteknik från hälisättning framför kroppen till framfot/mell
Alltid när man ändrar rörelsemönster finns en ökad risk för problem. Även om det nya rörelsemönstret överlag är skonsammare mot kroppen är det alltid nån muskel som får jobba hårdare.
Att byta löpteknik från hälisättning framför kroppen till framfot/mell
Quote from Funbeat user on 14 June 2010, 14:35@ Anders:
Det är framsida och nedre delan av vänsterlår (muskeln strax ovanför knäet på utsidan).Jag tycker även jag att det är en skum åkomma. Jag har inte sprungit sen i lördags nu men känner av muskeln liksom "stramar" till och från. Det skulle väl k
@ Anders:
Det är framsida och nedre delan av vänsterlår (muskeln strax ovanför knäet på utsidan).
Jag tycker även jag att det är en skum åkomma. Jag har inte sprungit sen i lördags nu men känner av muskeln liksom "stramar" till och från. Det skulle väl k
Quote from Funbeat user on 14 June 2010, 16:46Löparskador är ju väldigt ofta nån typ av överbelastningsskada och de är lite knepiga att förstå sig på. Tränar man fler ggr i veckan har man alltid liiiite ont nånstans, lite lätt träningsvärk är ingen fara. Men det är rätt svårt att få den där erfarenhe
Löparskador är ju väldigt ofta nån typ av överbelastningsskada och de är lite knepiga att förstå sig på. Tränar man fler ggr i veckan har man alltid liiiite ont nånstans, lite lätt träningsvärk är ingen fara. Men det är rätt svårt att få den där erfarenhe
Quote from Funbeat user on 15 June 2010, 14:51kan väl meddela att lårmuskeln började kännas av även under cykelfärden hem igår så idag lät jag cykeln stå helt.
Eftersom muskeln stramar och känns lite öm även idag bokade jag en tid hos Naprapatlabbet (Sthlm) imorgon onsdag så vi får se om dom kan hjä
kan väl meddela att lårmuskeln började kännas av även under cykelfärden hem igår så idag lät jag cykeln stå helt.
Eftersom muskeln stramar och känns lite öm även idag bokade jag en tid hos Naprapatlabbet (Sthlm) imorgon onsdag så vi får se om dom kan hjä
Quote from Funbeat user on 16 June 2010, 12:35Nu har jag varit och träffat Naprapaten. Det var mycket bra.
Hans diagnos var "löparknä" som han menade berodde ett antal olika faktorer. Dels naturligtvis den snabbt ökade träningsmängden, men även att jag troligen sprang mer "fel" vid låga hastigheter
Nu har jag varit och träffat Naprapaten. Det var mycket bra.
Hans diagnos var "löparknä" som han menade berodde ett antal olika faktorer. Dels naturligtvis den snabbt ökade träningsmängden, men även att jag troligen sprang mer "fel" vid låga hastigheter