Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSpringa halvmaran i 13:e veckan
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag och min syster har lite planer på att springa Stockholm halvmarathon den 6 september. Men nu har hon blivit gravid, just nu är hon i 7:e veckan. Hon har rätt så bra kondition, men kroppen är inte så van vid att springa så långt. Vi undrar om det är en

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/skidskytte/article1685195.ab

Jag tror det funkar. Om hon mår bra och allt är okej så tror jag det funkar utmärkt. 😀

Finns ju flera exempel på elitidrottare som kunnat fortsätta träna hårt under graviditet. ACO och Paula Radcliffe, t.ex. Men de tränade naturligtvis hårt även innan de blev gravida: Paula Radcliffe tränade väl typ 11 mil i veckan ungefär halvvägs genom gr

Det som kan vara extra viktigt är att inte glömma att dricka. Ofta blir man mycket varmare snabbare när man är gravid än annars...

Om det känns bra hela vägen fram till tävlingsdagen och inga tendenser till foglossning så är det nog bara att köra. Har sj

Håller med flera av ovanstående - kroppen säger till om den inte orkar - något annat vore ologiskt och inte det bästa för artens överlevnad...
För fogar, ligament och bäckenbotten är det ingen större belastning ännu v 13, så inga bekymmer här.
Men klokt a

Jag brukade cykla 1 mil i vardera riktning till jobbet när jag blev gravid och det fortsatte jag med. Likaså fortsatte jag träna men aldrig med hög puls och försiktigare. Jag gick på basic-pass och styrketränade för ryggen (som havererade redan v 12).

En

I 13:e veckan hade jag inte utvecklat någon mage vid någon av mina två graviditeter så om jag inte varit så slö då hade jag säkert klarat en halvmara. Men vid den tiden pallade jag inte att springa 2 km 😀

Med fyra missfall i bagaget tycker jag att inget är värt att riskera en graviditet för och jag hade inte sprungit en halvmara även om jag gjort det innan men det är ju jag det. Det är så mycket som händer med fostret under de första månaderna när allt ska

Trist Jannike.

Sammanfattningsvis kan man nog säga att det är svårt att råda till vad någon annan ska göra. Man får helt enkelt känna efter själv vad som känns bäst och vad som är viktigt att göra under precis de här (i ett större sammanhang) korta nio

12