Quote from Guest on 31 May 2009, 21:18Hej!
Har idag fått en enkel puksklocka i morsdagspresent 🙂Någon som har lite tips på hur man bäst tränar.
Jag har sprungit/joggat i många år men aldrig försökt förbättra mig. Bara snörat på mig skorna och tagit min runda. Inget tänk bakom. Nu är jag
Hej!
Har idag fått en enkel puksklocka i morsdagspresent 🙂
Någon som har lite tips på hur man bäst tränar.
Jag har sprungit/joggat i många år men aldrig försökt förbättra mig. Bara snörat på mig skorna och tagit min runda. Inget tänk bakom. Nu är jag
Quote from Funbeat user on 31 May 2009, 21:28En bra början är att ta reda på din maxpuls och med hjälp av den informationen kan du sedan träna pulsträning. Om du söker på detta forum efter pulsträning så kommer du säkert få en uppsjö av inlägg angående det att plöja igenom.
En bra början är att ta reda på din maxpuls och med hjälp av den informationen kan du sedan träna pulsträning. Om du söker på detta forum efter pulsträning så kommer du säkert få en uppsjö av inlägg angående det att plöja igenom.
Quote from Funbeat user on 1 June 2009, 19:58Lena,
det är absolut realistiskt. Bäst skulle vara så klart att kolla vilo- och maxpuls men en enkel ansats är om du kör 180 - ålder och håller dig till detta pulsvärde alltså inte överstiga det. Sen registrera du tiden. Du kommer att se att den blir kort
Lena,
det är absolut realistiskt. Bäst skulle vara så klart att kolla vilo- och maxpuls men en enkel ansats är om du kör 180 - ålder och håller dig till detta pulsvärde alltså inte överstiga det. Sen registrera du tiden. Du kommer att se att den blir kort
Quote from Funbeat user on 1 June 2009, 20:27TheTrimaster -> 180 - ålder?!? För mig blir det då 125 och det är riktigt äckligt 🙂 lågt. Jag har gjort ett lactat-test och maxpulstest så jag vet lite mer. Enligt lactat-testet ska jag ligga mellan 139-148 på långpassen. Min maxpuls är ca 180. Lena had
TheTrimaster -> 180 - ålder?!? För mig blir det då 125 och det är riktigt äckligt 🙂 lågt. Jag har gjort ett lactat-test och maxpulstest så jag vet lite mer. Enligt lactat-testet ska jag ligga mellan 139-148 på långpassen. Min maxpuls är ca 180. Lena had
Quote from Funbeat user on 1 June 2009, 20:57Leif: Alldeles rätt! Har du en maxpuls av 180 vid 55 års ålder så fungera inte tumreglerna för dig heller. Och eventuellt inte heller för Lena. Men största felet de flersta gör att de både springer för snabbt när de ska springa långsamma och för långsamt
Leif: Alldeles rätt! Har du en maxpuls av 180 vid 55 års ålder så fungera inte tumreglerna för dig heller. Och eventuellt inte heller för Lena. Men största felet de flersta gör att de både springer för snabbt när de ska springa långsamma och för långsamt
Quote from Funbeat user on 1 June 2009, 21:02Nu är vi eniga "Men största felet de flesta gör att de både springer för snabbt när de ska springa långsamma och för långsamt när de ska springa snabbt"
Nu är vi eniga "Men största felet de flesta gör att de både springer för snabbt när de ska springa långsamma och för långsamt när de ska springa snabbt"
Quote from Funbeat user on 1 June 2009, 23:05Jag tror att jag kan dra slutsatsen att inte krångla till det hela. Lyssna på kroppen helt enkelt. Genom att hålla koll på pulsen kan jag lära mig att pressa mig själv lite mer. Min traning har varit aldeles för "mesig".
Formeln för ungefärlig uppskattni
Jag tror att jag kan dra slutsatsen att inte krångla till det hela. Lyssna på kroppen helt enkelt. Genom att hålla koll på pulsen kan jag lära mig att pressa mig själv lite mer. Min traning har varit aldeles för "mesig".
Formeln för ungefärlig uppskattni
Quote from Funbeat user on 1 June 2009, 23:16Lena,
jag håller tummarna. Sen kan du göra följande test. Vid upploppet av vårruset kör du allt du orkar. Kolla sen pulsen i mål. Den bör vara ganska nära max.
Du behöver sen inte springa sen så ofta vid denna puls utan hellre på din tröskel och du komme
Lena,
jag håller tummarna. Sen kan du göra följande test. Vid upploppet av vårruset kör du allt du orkar. Kolla sen pulsen i mål. Den bör vara ganska nära max.
Du behöver sen inte springa sen så ofta vid denna puls utan hellre på din tröskel och du komme
Quote from Funbeat user on 1 June 2009, 23:18Vad menas med tröskel...?
Vad menas med tröskel...?
Quote from Funbeat user on 2 June 2009, 06:59En hyfsad definition av tröskeltempo är den fart du orkar hålla i 1h.
En hyfsad definition av tröskeltempo är den fart du orkar hålla i 1h.