Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSpringa med pulsklocka
You need to log in to create posts and topics.

12

Lite mer exakt: Tröskeln menas oftast laktattröskeln. Det är det nivå (puls/belastning) där kroppen klara av exakt den mängden laktat (ibland felaktig kallad för mjölksyra) att transportera bort från musklarna som produceras. Även laktatvärdet är ganska i

TheTrimaster -> Från mitt lactattest så hade jag 3:12 mmol vid 14km/h (4:17 min/km) vilket då stämmer rätt väl med 1h-farten.

Sedan så, mindre seriöst, dricker jag inte mjölk. Så då kan jag väl inte få mjölksyra? Alltså kallar jag det för vinsyra...

Vårruset avklarat. Testade att verkligen ge allt på upploppet men min maxpuls var inte högre än 183. Kan kanske bero på att jag var rätt slut... Är dock supernöjd med min tid. Målet var under 26 minuter och jag sprang på 25.58!! Inte illa, va??

Grattis Lena!!!! Bra jobbat!

Wow ... personligt rekord direkt! Grattis! Ju, Kanske du ska göra om testet. Tänkte inte att 5km kan ju vara ganska långt för dig. Ett enkelt upplägg.
Hitta en längre dock inte extrem brant backe.
Spring innan 10 - 20 min så du är bra varm ... kanske ca.

Lena, gick du ut för hårt och drog på dig mjölksyra (aka vinsyra beroende på preferens av dryck) så når du inte maxpulsen!

Men kul att du är nöjd med loppet och tiden!

Förresten (saxat från den allvetande wikipedian):

"Vinsyra är ett muskeltoxin, genom att inhibera produktionen av maleinsyra, och kan i högre doser förorsaka förlamning och död."

Bara så att ni vet... 😉

12