Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSpringa med vagn
You need to log in to create posts and topics.

12

En fundering.

När vi fick barn för ett år sedan köpte vi oss en springvagn för att kunna fortsätta springa dels tillsammans samt ensamma under föräldraledigheten. Det fungerar mycket bra att springa med dottern i vagnen när det inte är så kuperat men när

Det där, om nånting, är väl bra träning!
Tänk så mycket lättare det går på LL i höst då 🙂

Förvisso, men det känns inte som det riktigt blir löpträning när man kommer ut på de mest kuperade delarna. Men som du säger, jag kanske bara ska se det som extra träning och försöka springa så mycket det går.

Jag skulle ha skippat de mest kuperade delarna av LL-banan.

Ska du springa LL som är kuperat så är det väldigt bra att öva på att springa kuperat.

Sen ska du kanske springa distanspassen, längre och lugnare tempo, med vagnen och köra utan vagn i de mest kuperade partierna.

Eller är du nödd att ha barn och vagn

Är själv skeptisk till träningen man får av att springa med vagn. Visst ger det för muskler och hjärta, men tekniken blir ju lidande om man springer alltför mycket med vagnen. Mitt tips är därför bekväm löpning med vagn och kuperad löpning på vagnfria pas

Springer man med en riktig löparvagn blir inte tekniken speciellt lidande.
Du skall hålla den ifrån dig och ha en säkerhetsrem fäst vid handen.

Jag körde mest flacka rundor med så lite svängar som möjligt.
Distanspass med en fart en bit under 4.30 var in

Det var en mycket märklig kommentar. I min värld ingår även överkroppsarbetet i löptekniken. Den blir nog lidande oavsett vilken vagn du har.

Tempo går säkert att hålla, men det känns irrelevant när frågan rörde teknik...

Nja, du kan skjuta ifrån dig vagnen så att den rullar fritt i några steg utan att du håller i den. Ingen har väl sagt att det är optimal teknikträning heller.

Du skriver att du är skeptisk till träningen man får med vagn. Jag tycker inte att det behöver vara så, vad är det för märkligt med det?

Jag har sprungit merparten av min träning ett år med vagn. Långpass och distanspass.
Jag upplevde inga problem med te

12