Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej träningsvänner! Jag grubblar på hur jag ska bli snabbare, och då menar jag inte hur jag ska lägga upp mina intervaller - utan hur min kropp ska kunna släppa de spänningar och stelhet som grabbar tag om mig när jag försöker höja farten.

Man hör ofta K

En av mig helt oprövad ide (som jag dock tror på) är att springa mycket snabbare ett kort tag och sedan sänka farten nåt genom att "släppa på gasen" och aktivt slappna av...

du säger att du springer avslappnat i 5.00/km (dvs pratfart). Kör då 400-500m i

Jag tror på Kalles idé, följande är en kompletterande idé som bygger på lite läsning och vad jag själv erfarit när jag sökt rätta till ett liknande problem.

Fokusera på att hålla rätt form i löpningen, glöm hastigheten. Formen (= hållningen) håller du me

Ett bra tips kan vara att träna med en friidrottsklubb då och då. De har koll på bra teknikövningar för löpning.

Anders N ger ett bra förslag. En försiktig fotnot till hans förslag är:

Om du börjar träna med en klubb så måste du, och tränaren där, ha förmåga att bedöma vilka övningar det är lämpligt för dig att delta i givet nivån på klubbens träning och ditt nuvar

Tack för era tips!

Ett förtydligande: 5-tempo är inte pratfart för mig men jag känner att jag kan dra på den hastigheten och ha ett "bekvämt steg".

Jag ska testa era råd och se hur det känns i alla fall! Fast om jag går med i en löpklubb måste det vara

Grejen med att träna med en klubb är inte att man ska träna i andras tempo, utan att man får lära sig nya nyttiga övningar!

Som Kalle skriver så handlar det om att vänja sig och bli bekväm vid högre farter, så lägg in ett par pass i veckan med lite "överfart".. öka farten successivt och väx in i passett.
Spring avslappnat med händerna (inte knyta nävarna) och "släpp ner" axlar

Nu kommer den gamle och klampar in med nåt gammalt beprövat.

Jag var ju i unga år elitlöpare - 400 meter, så mitt steg var definitivt ej anpassat till längre sträckor. (t-)

Med sönderslagna knän var ju fart bara att glömma. Men hur lära sig ett avslappn

"...hur min kropp ska kunna släppa de spänningar och stelhet som grabbar tag om mig när jag försöker höja farten."

Lars-Eric Uneståhl pratar om detta i "Mental tuffhetsträning", bok + 2 cd.
Det är ett går ut på att sänka kroppens grundspänning så man ka

12