Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSpringa under 4 min på en km ?
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag skulle vilja veta hur bra jag är i löpet.

Jag springer 6km på 25,45min med en genomsnitt fart på 14 km/h.
Sen springer jag 1km på 4,17 min.

Hur bra är detta jämfört med eliten?

Är det realistiskt att nå 6km på 22 min?
och att springa 1km unde

Är du hyfsat ung och inte jättestor o tung så klarar du att komma under 3,30 per km o alltså under 21 min på en lätt 6 km bana

Jag är 19 år väger 63 kg och spelar fotboll så jag har ju bra grundkondition från början.
Men det vore väl en ruskig bra tid?
Hur bra är dom som löper maraton o liknande?

21 minuter på 6km är en mycket bra tid enligt min uppfattning. Själv springer jag en hel del (främst vår och sommar) men får kämpa för att komma ner i 21 minuter på 5km. Fast då springer jag på grusvägar och motionsspår som har en del backar (men inte öve

En hyfsad banlöpare springer 5 km på 15-16 minuter. Hittills iår har ett dussintal pojkar 19 gått under 17 minuter på 5000m i Sverige, enligt friidrottstatistiken.

En hyfsat duktig orienterare eller långlöpare fixa 3,30 per km. Sverige-eliten i friidrott

Svenskt rekord (P-19)
1000m 2:24.02 Lars-Åke Joelsson 60 Melleruds IF Kvarnsveden 8. 7.1979

http://www.friidrott.se/rs/rekord/swerek/gallande.aspx#p19

>> Jag springer 6km på 25,45min med en genomsnitt fart på 14 km/h.
>> Sen springer jag 1km på 4,17 min.

Det är ju samma fart?! Klarar du 6km i 4:17/km borde du redan idag springa under 3:50 på 1km. Ja, ända ner mot 3:30 faktiskt om du har mer snabbhet än

>> Hur bra är dom som löper maraton o liknande?

I genomsnitt mycket sämre än de som springer 10.000m! 🙂
Att tro att "de som löper marathon" är bra löpare blir lite fel. Massvis med motionärer kämpar sig igenom sträckan utan att vara i närheten av din

>> Det är ju samma fart?! Klarar du 6km i 4:17/km borde du redan idag springa under 3:50 på 1km. Ja, ända ner mot 3:30 faktiskt om du har mer snabbhet än uthållighet (vanligt bland fotbollsspelare).

>> Om 25:45 & 4:17 i dagsläget är max vad du klarar på

^^

Men - du har ju inte skrivit "springa med en kilometertid på 3:50". Du skrev "att springa 1km under 3,50 min".

Bli inte sur mot dem som försöker hjälpa dig, när otydligheten är på din sida.