Quote from Funbeat user on 6 April 2013, 23:07Våra barn har aldrig använt stödhjul, ser ingen vits med det. Däremot kan det ta lite tid innan de fattar hur man trampar (runt istället för fram- och tillbaka som den äldste gjorde när han fick vanlig cykel).
Han fick vanlig hoj när han var 3,5 år tror j
Våra barn har aldrig använt stödhjul, ser ingen vits med det. Däremot kan det ta lite tid innan de fattar hur man trampar (runt istället för fram- och tillbaka som den äldste gjorde när han fick vanlig cykel).
Han fick vanlig hoj när han var 3,5 år tror j
Quote from Mattias Johansson on 6 April 2013, 23:37Små barn har inte kopplingen att reflexmässigt bromsa med händerna när de arbetar med benen. Även om de lär sig det så blir det en fördröjning. Så det finns inget egentligt behov med handbromsen på mindre barns cyklar. Jag kommer tyvärr inte ihåg när barn
Små barn har inte kopplingen att reflexmässigt bromsa med händerna när de arbetar med benen. Även om de lär sig det så blir det en fördröjning. Så det finns inget egentligt behov med handbromsen på mindre barns cyklar. Jag kommer tyvärr inte ihåg när barn
Quote from Funbeat user on 7 April 2013, 03:15Hur länge är väl rimligen individuellt men beror så klart på när på året barnet är fött. Spelar ju mindre roll om barnet är moget att börja använda vanlig cykel om det inte är cykelväder...
Hur länge är väl rimligen individuellt men beror så klart på när på året barnet är fött. Spelar ju mindre roll om barnet är moget att börja använda vanlig cykel om det inte är cykelväder...
Quote from Funbeat user on 7 April 2013, 10:03Köpte en billig på Biltema som funkar jättebra. Finns en handbroms men som tidigare skribenter skriver, den används aldrig. Barn verkar inte ha den reflexen.
http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar-och-vagnar/Barn/Ovningscykel-12-14317/
Fast grön
Köpte en billig på Biltema som funkar jättebra. Finns en handbroms men som tidigare skribenter skriver, den används aldrig. Barn verkar inte ha den reflexen.
http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar-och-vagnar/Barn/Ovningscykel-12-14317/
Fast grön
Quote from Funbeat user on 8 April 2013, 07:08När vår son fyllde 3 fick han en springcykel från Jula. Med handbroms (tror de bara har en modell på Jula). Den har funkat riktigt bra och jag kan rekommendera den. Han älskade att åka runt och göra "bromsspår", fick byta bakdäck efter halva säsongen. =)
När vår son fyllde 3 fick han en springcykel från Jula. Med handbroms (tror de bara har en modell på Jula). Den har funkat riktigt bra och jag kan rekommendera den. Han älskade att åka runt och göra "bromsspår", fick byta bakdäck efter halva säsongen. =)
Quote from Funbeat user on 8 April 2013, 09:34På tal om lämplig årstid att lära sig cykla på. Underskatta inte lite kyligt väder, så länge det är barmark. Tjock overall är utmärkt skydd mot asfalt från så låg fallhöjd.
På tal om lämplig årstid att lära sig cykla på. Underskatta inte lite kyligt väder, så länge det är barmark. Tjock overall är utmärkt skydd mot asfalt från så låg fallhöjd.
Quote from Funbeat user on 8 April 2013, 10:27Man behöver inte ta bort vevarna om man vill använda en vanlig cykel, det räcker med pedalerna - enkelt och smidigt - och så kan man ju köpa en snyggare och bättre cykel direkt 🙂
Barn saknar även kraft att ta i tillräckligt med handbroms, det är därför
Man behöver inte ta bort vevarna om man vill använda en vanlig cykel, det räcker med pedalerna - enkelt och smidigt - och så kan man ju köpa en snyggare och bättre cykel direkt 🙂
Barn saknar även kraft att ta i tillräckligt med handbroms, det är därför
Quote from Funbeat user on 8 April 2013, 10:49Biltemas springcykel har våra barn använt. Handbromsen har aldrig använts. Jäkla bra uppfinning med springcykel (jmf med de där hemska stödhjulen) och våra barn har sedan lärt sig cykla på riktig tvåhjulig cykel tidigt. Det är skönt, för då kan man komma
Biltemas springcykel har våra barn använt. Handbromsen har aldrig använts. Jäkla bra uppfinning med springcykel (jmf med de där hemska stödhjulen) och våra barn har sedan lärt sig cykla på riktig tvåhjulig cykel tidigt. Det är skönt, för då kan man komma
Quote from Funbeat user on 8 April 2013, 12:25Man brukar säga att handbromsar på cyklar för små barn inte är bra, dels för att barnen inte kan hantera den dels för att styret bör vara rent med så lite utstickande grejer att göra sig illa på som möjligt.
Man brukar säga att handbromsar på cyklar för små barn inte är bra, dels för att barnen inte kan hantera den dels för att styret bör vara rent med så lite utstickande grejer att göra sig illa på som möjligt.
Quote from Funbeat user on 8 April 2013, 12:42Jag vet inte om jag ska kalla det fluga men springcykeln har kommit starkt de senaste åren. Många berättar positiva historier med barn som snabbt lär sig att cykla. Mina erfarenheter är dock inte de samma.
Jag har två barn där den äldsta flickan körde m
Jag vet inte om jag ska kalla det fluga men springcykeln har kommit starkt de senaste åren. Många berättar positiva historier med barn som snabbt lär sig att cykla. Mina erfarenheter är dock inte de samma.
Jag har två barn där den äldsta flickan körde m