Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

När jag var på spinning igår så sa instruktören att vi skulle stå i position tre för där är vi starkast. Samtidigt så har jag fått för mig när jag läst här i forumet att när man cyklar racer så är man starkast när man sitter ner.

Jag såg när Emma J cykla

Att sitta ner är mer energisparande än att stå upp. Dock utvecklar du mer effekt när du står upp, men kostar ju på och den effekten kan du bara få ut under en begränsad tid.

I Emmas fall är det väl bara det att hon gillar att stå upp en del i backarna o

I spining klart stakast i trean.
I lvgcykling är det inte rikigt så känns det som. nån annan kan säkert förklara varför man står så mycket mindre utomhus.

Jag har fått för mig att man inte lider av luftmotståndet i spinning.....

Det kanske är bra träning att stå och cykla? Sen gäller det väl att använda tekniken enbart vid rätt tillfälle under tävling. Gissar jag som egentligen inte kan mycket om cykling.

I spinning kräver position tre mer motstånd, eftersom du tar kroppstyngden till hjälp. Om du går från sittande till position tre utan att röra motståndet blir det jättelätt. Men när du reglerar motståndet så att det känns ungefär lika tungt som då du satt

Frågan ställdes snarare på grund av kommenatorns okunskap om cykel.
Spinning stående är bra för atrosen och lederna eftersom "man" bryter.

Min erfarenhet är den samma som Petter´s. Effekten ökar när man ställer sig upp. Det är lite mer ansträngande. Dessutom kan det vara skönt att ändra position.

Att man ställer sig upp precis vid ingången till en backe kan förklaras av att man väljer att v

Gäller det att först o främst att hänga med eller av nån och inte fundera på vilken position man har när man tävlar?

Position på cykeln eller i klungan?